Nieuwland   (16-04-2009)

nieuwlandWanneer de gemeenteraad binnenkort het nieuwe welstandbeleid vaststelt, heeft Hoorn meer mogelijkheden op te treden tegen verwaarlozing van panden. Het Nieuwland is dan een plek waar bijvoorbeeld actie kan worden ondernomen. Dat zegt wethouder Jack van Es in een reactie op een schetsplan voor deze straat, waarin vier panden worden platgegooid.

Dat plan zou het nooit halen, stelt Van Es. De wethouder kent het plan niet, maar volgens hem is het idee alleen al in strijd met al het beleid dat door de gemeenteraad wordt ondersteund. ,,Iedereen zou ervan in de gordijnen gaan.''
Het schetsplan is afkomstig van ondernemer Paul Groes, die het samen met zijn broer wilde ontwikkelen. Nieuwland 14, 16, 18 en 20 maken in het plan plaats voor iets waarvoor wel huurders te vinden zijn, volgens Groes in tegenstelling tot de huidige situatie. Van Es vermoedt dat het plan zodanig afweek van de regels dat het 'de bestuurstafel niet heeft gehaald'.

Bron www.nhd.nl