Oproep: noodfonds cultuur Hoorn + ingezonden brief   (20-04-2009)

oosterkerk Hoorn zou een noodfonds in het leven moeten roepen om culturele evenementen overeind te houden. Die oproep doen Hans Schipper en Dick Louwman van de Stichting Oosterkerk aan de Hoornse politiek. Volgens Schipper en Louwman begint de economische recessie ook gevolgen te krijgen voor het culturele leven in de stad. Organisatoren van culturele evenementen hebben te maken met sponsors die afhaken. ,,Met veel kunst en vliegwerk kunnen gaten worden gedicht, maar daar komt onherroepelijk een eind aan', aldus Hans Schipper. Het noodfonds moet van tijdelijke aard zijn. ,,Als de economie weer aantrekt, zullen sponsors ook weer over de brug komen. Zaken die eenmaal verdwenen zijn heb je niet zomaar weer terug. Het gaat ons erom dat we die evenementen niet voorgoed kwijt raken omdat sponsors in de recessie tijdelijk wegvallen.'

Joke van der Meij van het Cultuur Weekeind heeft inderdaad te maken met afhakende sponsors. ,,Vorig jaar hadden we 8.000 euro sponsorgeld, dit jaar blijven we steken op 3.500 euro. We hebben tevergeefs geld aangevraagd uit de nieuwe pot van de reclamebelasting van de ondernemers. De gemeente schiet nu te hulp. Het is schrapen.' bron www.nhd.nl

De ingezonden brief basisvan bovenstaand bericht:

Culturele verschraling ligt op de loer

De minder florissante economische situatie, waarin we zijn beland begint langzaam maar zeker ook gevolgen te krijgen voor het culturele klimaat in onze stad. De sterk teruglopende sponsorinkomsten of het afhaken van sponsors maken het steeds moeilijker om een evenement in de lucht te houden. Met veel kunst en vliegwerk kunnen financiële gaten nog worden gedicht, maar daar komt onherroepelijk een eind aan. De gegroeide (te)grote afhankelijkheid van sponsors gaat vroeg of laat zijn tol eisen. Wie zijn oor te luister legt bij organisatoren van evenementen hoort steeds hetzelfde verhaal: bestaande sponsors verminderen hun bijdrage of haken in het ergste geval af, nieuwe sponsors geven nul op het rekest of reageren niet eens meer op een verzoek om een bijdrage. De continuïteit van voor Hoorn waardevolle culturele evenementen komt echt in gevaar. Velen hebben vorige week genoten van de Johannes Passion van Soli Deo Gloria, voor de 27ste keer uitgevoerd. Je moet er niet aan denken dat aan deze traditie een einde komt. Dat is slechts een voorbeeld. Maar hetzelfde geldt voor het festival Oude Muziek, de Havenconcerten, het Kamermuziekfestival en het Cultuur Weekend in september. En deze opsomming is verre van compleet.
Een ernstige verschraling van het culturele klimaat ligt op de loer.
De, ons inziens te grote, afhankelijkheid van sponsorinkomsten heeft natuurlijk ook te maken met afnemende bereidheid van de (lokale)overheid met geld over de brug te komen. En dat beleid gaat zich nu wreken.
Nog een bijkomend nadelig gevolg van deze ontwikkelingen is het verminderd gebruik van podia, zoals de Oosterkerk. Voor we het weten belanden we in een neerwaartse spiraal, waardoor ook de steeds moeilijkere exploitatie van een monumentaal gebouw als de Oosterkerk onder druk komt te staan.
Kortom: er is alle aanleiding om deze problematiek onder ogen te zien. Een gedachte voor de korte termijn zou kunnen zijn het instellen van een tijdelijk gemeentelijk fonds (voor pakweg een jaar of vier) om bestaande (en zich bewezen hebbende) evenementen van financiële steun te voorzien nu externe geldgevers het laten afweten.
Op langere termijn zou een systeem moeten worden ontwikkeld van meerjarige financiële afspraken met de gemeente, waardoor het ieder jaar je hand ophouden verdwijnt , er meer zekerheid ontstaat voor de organisatoren van evenementen en een vermindering van de bureaucratie.

Bij deze dus een oproep aan de Hoornse politiek om deze handschoen op te pakken.
En als het kan snel.

Hans Schipper, voorzitter Stichting Oosterkerk