Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Archief niet klaar voor digitaal tijdperk + verslag   (28-08-2009)

wfa

Het Westfries Streekarchief in Hoorn moet zich opmaken voor het digitale tijdperk. De bewaarplek voor de lokale historie is helemaal gericht op het bewaren van papieren documenten, boeken, foto's en kaarten. De geschiedenis van de toekomst zal echter vooral digitaal bewaard moeten worden. Het archief moet hier de expertise voor in huis halen. ,,We moeten dit goed opzetten, want het gevaar van digitale dementie ligt op de loer'', waarschuwt Dirk Dekema van het Westfries Archief.

In tijden waarop gemeenten het mes in de begroting moeten zetten komt het archief met een lastig verhaal. De dienst, die door de 9 West-Friese gemeenten wordt betaald, vraagt om uitbreiding van de formatie met 2 fte, nu staan er 9 arbeidsplaatsen op de loonlijst. Vandaag (28-08-09) houdt het archief een symposium voor gemeenteraadsleden in Hoorn. ,,Onze vraag zal daar zeker ter sprake komen'', zegt Dekema.

bron: www. nhd.nl

Symposium beleidsplan Westfries Archief

Afgelopen vrijdag werd in het Westfries Archief voor bestuurders, gemeenteraadsleden en beleidsambtenaren een symposium gehouden ter gelegenheid van de presentatie van het beleidsplan over 2010-2013.

Het beleidsplan heeft twee speerpunten:
1. het vergroten van het publieksbereik, met name door het ontwikkelen van digitale dienstverlening en het gebruik van de mogelijkheden die het Internet biedt.
2. Het ontwikkelen van kennis en expertise ten aanzien van Digitale Duurzaamheid voor het veiligstellen van digitale gegevens voor de (verre) toekomst.

Wethouder Jan de Boer van Hoorn, voorzitter van het algemeen bestuur Westfries Archief,opende het symposium. Daarna presenteerde directeur Dirk Dekema het beleidsplan. foto Dirk Dekema tijdens zijn presentatie.

Zijn betoog werd ondersteund door twee gastsprekers:
- zelfstandig onderzoeker Eric Hennekamover archiefonderzoek op het Internet (én over publieksbereik, want dat is een twee-eenheid);

- Peter Horsman (UVA) over Digitale Duurzaamheid. Dit onderwerp betreft voor een belangrijk deel archieven bij de West-Friese gemeenten, die sinds de jaren 1990 in toenemende mate digitaal worden gevormd. Om de digitale archieven in de toekomst te kunnen overdragen aan het Westfries Archief, moeten nu reeds allerlei keuzes worden gemaakt. Bovendien moet een digitaal depot worden ingericht, vergelijkbaar met een archiefdepot voor papier en perkament, maar dan voor duurzame bewaring van bits en bytes. foto Links Peter Horsman, rechts een twitterende Eric Hennekam.

Beide gastsprekers gaven met tal van prikkelende voorbeelden veel stof tot nadenken voor de aanwezigen. Ter illustratie van de mogelijkheden van het Internet plaatste Eric Hennekam via Twitter een aantal berichtjes over het symposium.

Zie:

- 3:25 AM Aug 28thZit in Westfries Archief, Blauwe Berg 5a, Hoorn. Wat een schitterende moderne locatie! Gebouw lijkt op Beeld en Geluid

- Gerrit Zalm als voorzitter van PvdA Enkhuizen. Document (lees laatste zin) wat ik net gebruikt heb voor lezing https://twitpic.com/fk9wz

- Deze oud-wethouder van Hoorn zat ook in de zaal. Dit stukje verleden vond hij niet leuk: https://twitpic.com/fka15

- Peter Horsman geeft momenteel een goede presentatie over Digitale Duurzaamheid https://twitpic.com/fkann

- Peter Horsman: kies bij Digitale Duurzaamheid voor eenvoud: PDF en XML

- 6:47 AM Aug 28thPeter Horsman tijdens lezing: Nationaal Archief gaat giga dure software Digitale Duurzaamheid gratis beschikbaar stellen

- 6:51 AM Aug 28thHorsman: open standaards de basis voor samenwerking https://twitpic.com/fkczh

- 6:53 AM Aug 28thOeps, moet naar voren voor het bekende symposium vragenuurtje aan de sprekers. Ben benieuwd

- 10:32 AM Aug 28thPrima middag gehad in Westfries Archief. Goeie verhalen van Peter Horsman (archiefschool) en Dirk Dekema (directeur WFA)

Nog een ander bericht over het symposium op: https://forum.archieven.org/index.php?topic=22823.0 foto Discussies na afloop van het officiële gedeelte.

bron: Westfries Archief