Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Geschiedenis Online Prijs 2009   (29-08-2009)

geschiedenisonlineprijs

Fans van geschiedenis op internet kunnen websites nomineren (= eenmalig aanmelden)voor de Geschiedenis Online Prijs 2009. Onder de inzenders worden 25 boeken verloot. De Geschiedenis Online Prijs 2009 wordt uitgereikt aan de makers van de beste historische website van Nederland van dit moment. Gebruikers kunnen hun favoriete geschiedenissites aanmelden via deze website. De aanmeldingstermijn sluit op 20 oktober aanstaande.

Uit de inzendingen wordt een shortlist samengesteld, waar vervolgens een jury zich over zal buigen. De jury bestaat uit twee professionele internetgebruikers. Bas Broekhuizen is historicus, multimediajournalist en docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. Corrie Gerritsma is redacteur van het innovatiemagazine Bright en verwierf in de jaren negentig bekendheid als Nederlands eerste webcammer. Samen beoordelen zij websites in vier categorieën: musea, verenigingen, archieven en themasites.

In elke categorie wordt een winnaar aangewezen. Uit de vier categoriewinnaars wordt uiteindelijk één website beloond met de Geschiedenis Online Prijs 2009. De prijsuitreiking zal plaatsvinden in januari 2010.

Wie een website nomineert, maakt zelf ook kans op een cadeau. Onder de inzenders worden 25 boeken verloot. Winnaars kunnen kiezen voor In Amerika van Maarten van Rossem (waarde: € 17,95) of Nederland in de twintigste eeuw van Friso Wielenga (waarde: € 24,50).

De Geschiedenis Online Prijs is de directe opvolger van de Archieven.nl Prijs, die drie jaar geleden in het leven werd geroepen door het Groningse bedrijf DE REE archiefsystemen. In 2008 werd de prijs voor het eerst mede georganiseerd door Historisch Nieuwsblad, dat met ingang van dit jaar de volledige verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. DE REE archiefsystemen blijft nauw aan de Geschiedenis Online Prijs verbonden als hoofdsponsor. Volg de site: www.historischnieuwsblad.nl

prijslogo

In 2008 eindigde de Vereniging Oud Hoorn als eerste in de categorie Historische Verenigingen. klik hier