Taartarrest op de mobiel + toespraak E. Myjer   (28-10-2011)

hoornDe geschiedenis van het Hoornse taartarrest is vanaf vandaag via gebouwen te zien en te lezen op de mobiele telefoon. N.B.: Dit nieuwsartikel van de Gemeente Hoorn is onderaan aangevuld met diverse links. We tippen hier vooral de toespraak van Egbert Myjer(rechter Europees Hof voor de Rechten van de Mens)

Dat gebeurt aan de hand van acht gebouwen die een rol hebben gespeeld in deze beroemde moordzaak. Nog dit jaar worden de gebouwen ook voorzien van een QR-code en is de geschiedenis ook met een QR-applicatie op een mobiele telefoon te volgen. Dat maakte de voorzitter van het Westfries Archief, de Hoornse wethouder R. Tonnaer, vandaag bekend bij de herdenking van 100 jaar taartarrest.

Gebruikers van een mobiele telefoon met een Layar-applicatie kunnen extra informatie zien via de camera van hun telefoon. Over het beeld van het huidige gebouw, is dan een afbeelding van bijvoorbeeld 100 jaar geleden te zien en een toelichting. Wie meer wil weten kan meteen doorklikken naar de mobiele website van Oneindig Noord-Holland. De website Oneindig Noord-Holland is een initiatief van de provincie, waaraan ook het West-Fries archief meedoet.

Principe-uitspraak
Het Hoorns taartarrest is een beroemde principe-uitspraak van de Hoge Raad der Nederlanden uit 1911 vanwege een moordzaak in Hoorn. Het Hoornse Taartarrest is nog altijd van grote betekenis en is verplichte studiekost voor iedere student Nederlands recht. De dader in deze Hoornse moordzaak had niet de bedoeling de vrouw van zijn beoogde slachtoffer te doden. Toch werd hij door de uitspraak van de Hoge Raad wegens moord veroordeeld, omdat hij had kunnen weten dat ook anderen van de giftige taart hadden kunnen eten.

Familie
Vandaag, 28 oktober was er in de Noorderkerk de officiële herdenking van het Hoornse Taartarrest. Met ’s ochtend een bijeenkomst voor leerlingen van Scholengemeenschap Newton (nieuwe naam van VMBO Titaan), ’s middags een bijeenkomst speciaal voor juristen en ’s avond een bijeenkomst voor belangstellenden uit Hoorn en de regio. Onder de gasten bevonden zich onder andere familieleden van het dienstmeisje dat in 1911 de moordaanslag ternauwernood overleefde. In tegenstelling tot haar bazin, die aan het eten van giftige taart overleed.

Gebouwen met een geschiedenis
De gebouwen die straks via een applicatie op een mobiele telefoon zijn te zien hebben alle acht een rol gespeeld in de moord en het daaropvolgende proces. Het gaat in Hoorn om de panden Grote Noord 14 (woonhuis dader), Statenlogement (stadhuis waar dader en slachtoffer werkten), Kerkplein 32 (waar het gif werd gekocht), Grote Oost 75 (woonhuis slachtoffers) en Peperstraat 16 (woning dienstmeisje). Verder is er informatie over Houtplein 29 in Haarlem, het café waar de dader rattenkruid in de taart deed. Op Dam 2 in Amsterdam was vroeger Van Gend & Loos gevestigd van waaruit de giftige taart werd verzonden. Op Geestersingel 15 in Alkmaar ten slotte stonden het gerechtgebouw en huis van bewaring. De geschiedenis van de Hoornse moordzaak en het proces is terug te vinden op www.wfa.nl en www.oneindignoordholland.nl

en eerste deelbericht en tweede deelbericht en derde deelbericht en vierde deelbericht op site Westfries Archief en het artikel in het NHD

en TV-Noordholland en de daar aan te klikken geluidsfragmenten.

Zie ook de bijeenkomst in de Noorderkerk van 28 oktober 2011

en de toespraak van Egbert Myjer, rechter Europees Hof voor de Rechten van de Mens, bijzonder hoogleraar rechten van de mens Vrije Universiteit