Hoorn telt 395 monumentale bomen   (07-05-2012)

bomenachterdevest

Het college van B en W heeft 23 particuliere en 6 gemeentelijke bomen aangewezen als beschermde monumentale bomen. Met het nemen van dit besluit heeft Hoorn nu 395 monumentale bomen.

Al eerder heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om 307 gemeentelijke bomen aan te wijzen als gemeentelijk monument. 59 particuliere bomen waren al aangewezen. In totaal zijn nu 82 particuliere bomen en 313 gemeentelijke bomen aangewezen als gemeentelijk monument. Een groot aantal van deze bomen werd al als monumentaal aangemerkt, alleen waren daar geen officiële documenten van.

Bescherming

Met deze aanwijzing zijn de bomen beter beschermd tegen kappen. Wie een monumentale boom wil kappen, moet daar een vergunning voor aanvragen en moet met zwaarwegende argumenten komen. Daarnaast worden de bomen opgenomen in bestemmingsplannen. Met het verlenen van een vergunning voor bijvoorbeeld bouw- of sloopactiviteiten houdt de gemeente rekening met de boom. Als deze beschadigd kan worden, dan kan de gemeente de vergunningaanvraag afwijzen.

Criteria

De aangewezen monumentale bomen voldoen aan de in het Bomenbeleidsplan vastgestelde criteria. Dit houdt in dat een boom 60 jaar of ouder is, de boom in een goede conditie verkeert, deze tot een duurzame soort behoort en deze beeldbepalend en onvervangbaar voor de omgeving is.

Tegen de laatste plaatsingen van de 23 particuliere bomen hebben de eigenaren nog de mogelijkheid om bezwaar te maken.

bron www.hoorn.nl

Op onze site kunt u diverse publicaties mbt monumentale bomen vinden door in het zoekvenster boven in de voorpagina het woord "bomen" in te vullen.

U leest dan onder meer over de bomen van de Johan Messchaertstraat (1-4-2009)
Het bomenbeleidsplan van de Gemeente Hoorn (16-12-2009) of het bomenplan bij het Missiehuis (28-06-2009)