Openbaar toilet bij Hoofdtoren   (02-07-2012)

hoornOp maandag 2 juli opende wethouder Michiel Pijl het nieuwe openbare toilet op het Hoofd. Daarmee gaat de lang gekoesterde wens van een openbaar toilet in het havengebied in vervulling. De voorziening heeft een plek gekregen naast de westelijke (blinde) muur van het havenkantoor op het Hoofd.

krul

Het nieuwe toilet is voor mannen en vrouwen, beschikt over een gelegenheid om de handen te wassen en wordt ’s winters verwarmd. Na ieder gebruik worden de vloer en het toilet zelf automatisch gereinigd. Betaling vindt plaats via een muntautomaat. Het tarief is € 0,50. Voor het aanzicht is rondom het toilet een stalen wandscherm geplaatst met een perforatie in de vorm van man/vrouwsymbolen.

Wethouder Pijl: ‘Het heeft wat moeite gekost om een geschikte plek te vinden, maar dat is nu toch gelukt. We beschikken nu over een uitstekende toiletvoorziening voor toeristen en andere bezoekers van het havengebied.’

pisbak

Het toilet is een ontwerp van De Vries Urban Architecten uit Alkmaar. De leverancier is Sanitronics International uit Rotterdam. Het karakteristieke metalen groene scherm is gemaakt door metaalverwerkingsbedrijf Leet van den Berg uit Breezand. Het grond- en leidingwerk was in handen van VBK uit Hoorn. Binnenkort zal de stichting Bouwen met Staal in een van haar publicaties aandacht besteden aan dit bijzondere bouwwerk. Zie ook: Krul als toilet op architectuur.nl en Hoorn in Bouwen met Staal