Boekpresentatie J.C. Kerkmeijer   (01-07-2012)

Johan Christiaan KerkmeijerVrijdag 29-6-12 is de presentatie van het boek ‘Johan Christiaan Kerkmeijer (1875-1956) – een vastberaden blik op schoonheid’ goed verlopen in het bijzijn van zo’n 125 belangstellenden in de Oosterkerk. Dit tweede deel in de Biografische Reeks Hoorn (volgende jaar deel 3 over Velius) geeft een vrij volledig beeld van het leven en werken van Johan Christiaan Kerkmeijer. Ook zijn twee vrouwen: Johanna Bakker en Christien de Regt komen ruimschoots en verrassend aan bod.

nellekehuisman

* Nelleke Huisman, penningmeester van de Kerkmeijer-de Regt Stichting ontving de genodigden.

Rob de Knegt heeft een goed samenhangend en genuanceerd verhaal verzorgd. Zeer veel onderzoek gedaan naar nogal wat braakliggend terrein inzake de Bouwplancommissie en de bemoeienis van Johan Christiaan Kerkmeijer met Kanalen, Polders en Wegen. Tevens het nationale netwerk van personen en instellingen. Alle lof voor zijn werk.

Vertegenwoordigers van zes organisaties ontvingen uit hand van Jaap Schaper (vz) en Rob de Knegt een eerste exemplaar:

• Vereniging Oud Hoorn
• Westfries Genootschap
• Commissie van Monumenten en Welstand
• Westfries Museum
• Tekengenootschap Debutade
• Atlas College, locatie Newton (als door JCK opgerichte ambachtsschool)

tonvanweel
• Ton van Weel over Johan Christiaan Kerkmeijer als culturele duizendpoot en de Kerkmeijer – de Regt Stichting in haar 56-jarig bestaan. Zie hier zijn presentatie.

adgeerdink
• Ad Geerdink over Johan Christiaan Kerkmeijer als kunstenaar en de ontwikkelingen in zijn werk. Hier zijn presentatie incl. zijn tekst.

robdeknegt

• Rob de Knegt over zijn onderzoek, verslaglegging en de persoon….zeg maar over het boek. Hier treft u zijn presentatie, incl tekst en bronvermelding

Tekst Ton van Weel, foto's Frans van Iersel.

Zie ook onze pagina mbt de Stichting Kerkmeijer-de Regt en het boek in de winkel.

In het Kwartaalblad nr 1 uit 1982 staat een artikel van Leo Hoogeveen, met daarin een ingezonden brief van Kerkmeijer in Nieuwe Hoornsche Courant van 12 december 1916.