Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Staatssecretaris enthousiast over Museumhaven Oostereiland   (06-09-2012)

museumhavenStaatssecretaris Halbe Zijlstra van Cultuur, Onderwijs en Wetenschap gaf donderdag op het Oostereiland het officiële startsein voor de bouw van het nieuwe Centrum Varend Erfgoed Hoorn. Hij onthulde door het laten zakken van een zeil een informatiepaneel. Helaas had hij geen zak met centen mee. De botenliefhebbers hopen in de toekomst ook nog een scheepshelling aan te kunnen leggen.

onderkomen

Staatssecretaris Zijlstra bekeek in de oude zagerij op de zuidoostelijke punt van Oostereiland de plannen voor het nieuwe Centrum Varend Erfgoed Hoorn. Het centrum omvat onder meer een bezoekerscentrum, museumhaven, werk- en opslagplaatsen en een werksteiger. Het werk is in het voorjaar van 2013 gereed.

Staatssecretaris Zijlstra was vanwege een bezoek aan het Westfries Museum gevraagd om ook even de aftrap te geven voor de bouw van het centrum voor varend erfgoed. In één van de oude loodsen, die binnenkort mogen worden gesloopt, reageerde hij op het plan: “Hier komt een dynamisch museum. Volgend jaar is elke vierkante centimeter van het Oostereiland ingevuld en is het project klaar. Een groot compliment van mijn kant voor de Gemeente Hoorn.”

botterwerf

De wijze waarop Hoorn de restauratie en herbestemming van het eiland heeft aangepakt, verdient volgens staatssecretaris Zijlstra een groot compliment. ‘U gaat zorgvuldig om met uw erfgoed. U geeft het door herbestemming een tweede leven met een publieksgerichte functie én u zorgt voor verbinding met de burgers.’ Dat laatste is hier volgens de staatssecretaris zelfs letterlijk gebeurd. ‘ Deze vroeger vrijwel onbereikbare plek is als het ware teruggegeven aan de stad.’

De Staatssecretaris ging niet in op opmerkingen van voorzitter Louwman van het Centrum Varend Erfgoed Hoorn dat ze nog een nadrukkelijke wens voor een botenhelling hebben. Dat zou 150.000 euro kosten, maar er kwam helaas geen toezegging voor extra geld. Overigens hebben naast de gemeente Hoorn zelf, de Provincie en het Rijk aan het totale Oostereiland-project al het nodige bijgedragen.

staatssecretaris

Ook op de suggestie van Louwman om varende monumenten dezelfde subsidiemogelijkheden te bieden als andere monumenten werd door Zijlstra niet ingegaan. Volgens voorzitter Louwman kan de stichting de huur en liggelden prima zelf betalen, maar daar was wethouder Westenberg nog niet helemaal zeker van.

Wethouder Westenberg van Cultuur meldde in zijn bijdrage dat er in de Hoornse gemeenschap een “breed draagvlak” voor het Oostereiland is. Hij gaf aan dat Hoorn in de gebouwen voor het Centrum Varend Erfgoed een bijdrage van 1 miljoen euro heeft gestopt, maar dat ook Provincie en Rijk meebetalen. En hij vond het een hele prestatie van de stichting dat ze zelf al 150.000 euro aan sponsorgelden hadden binnengehaald. En de ook aanwezige gedeputeerde Elvira Sweet kreeg nog te horen dat er nog een verzoek bij de provincie ligt.

Samenwerking beroeps en vrijwilligers
Wethouder Peter Westenberg (Erfgoed en Cultuur) vindt het Centrum Varend Erfgoed een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen de beroepsvaart (charters) en vrijwilligers die de schepen restaureren, het ambacht in stand houden en overdragen aan een nieuwe generatie. ‘En dat is eigenlijk de rode draad van het succes van de gehele herbestemming van het eiland: de samenwerking tussen bevlogen beroeps en enthousiaste vrijwilligers’, zo zei de wethouder. Hij verwees daarbij met name naar Cinema Oostereiland en het Museum van de Twintigste Eeuw. ‘Met de komst van deze nieuwe culturele en toeristische trekker, vult Oostereiland zijn ambitie van bruisend cultuureiland waar het fijn werken, wonen en recreëren is, verder in.’

anita

Leerlingbouwplaats