Vergeten stegen krijgen naam   (21-09-2012)

hoornHet college heeft besloten om de oorspronkelijke namen van vijf historische stegen in de binnenstad in ere te herstellen.

Pieter de Poepsteeg, Pauwsteeg, De Zak, Kloppoort en de Sliep, Schaar en Messteeg. Het zijn de namen van vijf van de zes historische stegen die eigendom zijn van de gemeente Hoorn. Het college heeft besloten deze oorspronkelijke namen weer te gaan gebruiken.

In totaal zijn er 27 'vergeten stegen’ teruggevonden die tussen 1630 en 1799 aanwezig waren in de Binnenstad. Van deze stegen zijn er zes eigendom van de gemeente Hoorn. Zonder problemen met de huisnummering kunnen vijf stegen in aanmerking komen voor de vaststelling van de naam.

Naambordje
Eerder (in 2010) gaf het college al opdracht om de officiële naam 'Knipboogsteeg' toe te kennen aan een 'vergeten' steeg naast Bierkade nr. 10. Het pand Bierkade 10 is eigendom van de Vereniging Oud Hoorn en bij het onderzoek naar de verdwenen naam ontdekte men dat ook deze steeg voor de helft tot het eigendom van de vereniging behoort.

Zie gestelde vragen: wat is een knipboog?

Onthulling

Deze onthulling vond plaats na afloop van de najaarsledenvergadering van 24-10-2010

Oorspronkelijke volksnaam

De adviescommissie naamgeving openbare ruimte heeft het college voorgesteld om deze 'vergeten, openbare stegen' hun oorspronkelijke volksnaam toe te kennen zoals deze beschreven worden in het vervolg op de Chronyk der stad Hoorn, van Dr. T. Velius. De oorspronkelijke namen van vijf gemeentelijke stegen in de binnenstad waren:
•Pieter de Poepsteeg
•Pauwsteeg
•De Zak
•Kloppoort
•Sliep, Schaar en Messteeg

Naamborden

Binnenkort wordt in alle stegen waar mogelijk, een naambord met verklarend onderschrift aangebracht. Dat geldt alleen voor de vrij toegankelijke stegen. De officiële namen worden opgenomen in de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).

Zie ook het boekje in onze winkel

Eerdere berichtgeving mbt naamgeving, inc. presentatie

Een drietal stukken uit het Oud Archief van Hoorn hebben betrekking op de Pieter de Poepsteeg. Oud Notarieel Archief Hoorn - Anno 1703. Klik op onderstaande link om de transcripties van Frans Kwaad te lezen.

Meijndert Ossekoot dood gevonden in de Pieter de Poepsteeg - Eerste getuigenverklaring