Structuurvisie Poort van Hoorn akkoord   (03-10-2012)

poortvanhoornDe Hoornse raad stemde op dinsdag 2 oktober unaniem in met de structuurvisie van de Poort van Hoorn. Ook steunde de hele gemeenteraad een amendement van GroenLinks met PvdA, SP en Hoorns Belang om in de structuurvisie niet voor te sorteren op de fasering of de concrete uitvoering.

Al lange tijd wordt de mogelijkheid onderzocht om te komen tot een herstructurering en ontwikkeling van het stationsgebied en omgeving. Het doel is om het stationsgebied aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door ruimte te maken voor publieke voorzieningen, winkels, kantoren en woningbouw. Vanwege de complexiteit verwacht het college dat realisering meer dan 30 jaar beslaat (tot ca. 2040). Daarom is het belangrijk om een ontwikkelingsrichting vast te leggen in een structuurvisie. De structuurvisie is een document waarin voor overheden, maatschappelijke organisaties, private partijen en inwoners duidelijk wordt welk ruimtelijk beeld de gemeente Hoorn in de Poort van Hoorn voor de komende jaren nastreeft.

Deelgebieden
In de structuurvisie maakt het college onderscheid tussen zeven deelgebieden: stationsgebied-noord, stationsgebied-zuid, Vale Hen, Pelmolenpad, Prisma-locatie, Dampten, Maelsonstraat. De structuurvisie wordt uitgewerkt in verschillende bestemmingsplannen, die recht doen aan de onderlinge samenhang tussen de deelgebieden. Deze bestemmingsplannen volgen zodra de structuurvisie in overleg met marktpartijen verder is uitgewerkt en door middel van de nodige onderzoeken is getoetst op haalbaarheid.

Amendement raad
Een wijziging van het besluit, in de vorm van een amendement werd ingediend door de fracties van GroenLinks, PvdA, SP en Hoorns Belang. De indieners waren van mening dat in de structuurvisie niet vooruit gelopen moest worden op de volgorde van de ontwikkelingen in het gebied. Zij stelden de raad voor om een aantal passages hierover in de structuurvisie aan te passen. Na onderling overleg werd het amendement nog enigszins aangepast. Uiteindelijk gingen alle fracties in de gemeenteraad akkoord met de gewijzigde structuurvisie.

Wethouder Ronald Louwman verwacht nog voor het einde van dit jaar het voorstel voor de nieuwe toegangsweg voor te kunnen leggen aan de raad. Daarnaast zal hij het alternatieve plan van de PvdA, GroenLinks, SP, HSP, Hoorns Belang en de Fractie Assendelft leggen, dat uitgaat van een start van de ontwikkeling aan de noordkant van het stationsgebied.

bron www.hoorn.nl

Lees hier de structuurvisie van de Poort van Hoorn

Lees hier onze eerdere publicaties