Met rode stof bekleed monument, sommatie Louwman   (04-10-2012)

hoornIn onderstaande brief aan het College van Burgemeesters en wethouders stelt Johan van der Tuin vragen mbt het met rode stof bekleden van een monument. Hoorn staat er gekleurd op: door een actie van een nieuwe elektronicawinkel zijn panden in Hoorn rood gekleurd. Zo is bijvoorbeeld een monumentaal pand op de Koepoortsweg voorzien van ontsierende reclame, waarvan sommigen zullen vinden dat dit een vindingrijke reclamestunt is en anderen dat een grens wordt overschreden. De Gemeente wilde geen toestemming geven, maar de betrokkenen hebben hun "ludieke" actie toch doorgezet. In het NHD lezen we dat er vrijdag 5 oktober een gesprek met het betrokken bedrijf, de makelaar en wethouder Louwman zal plaatsvinden en dat de Gemeente sommeert de folie te verwijderen. In de persverklaring van de Gemeente wordt gemeld dat eea o.a. in strijd is met de Monumentenwet (zie teksten onder de brief)

----------------------------------------------------------------------------

Aan College van Burgemeester en Wethouders te Hoorn
Cc Raadsgriffie Hoorn
Van Johan van der Tuin, raadslid
E-mail j.vd.tuin@hoorn.nl

Datum 4 oktober 2012
Status Vragen ex Art-43 RvO
Onderwerp Met rode stof bekleedde panden

Geacht College,

Ik vind beide! Leuk om te zien hoe vindingrijk ondernemers kunnen zijn, maar het kan niet zo zijn dat we naar believen van ondernemers in de stad worden geconfronteerd met allerlei schreeuwerige reclame-uitingen waarmee de kwaliteit van de (binnen)stad naar beneden wordt gehaald. Dit is slecht voor de stad.
Bovendien kan het niet zo zijn dat de financieel sterkste de stad beheerst of regeert. Wat hebben we te verwachten als ‘straks’ Jacks Palace - Las Vegas aan de A7 - wordt geopend? Ik heb er beelden bij..

Ik ben van mening dat ondernemers er goed aan doen te streven naar redelijke samenwerking met de gemeente, zonder grenzen te overschrijden en zonder toepassing van salamitactiek.

Ik wil uw college de volgende vragen stellen.

1 Was u op de hoogte van deze actie?
2 Gaat u de roodgekleurde panden fotograferen en een naheffing opleggen op grond van de Reclamebelasting?
3 Gaat u onderzoeken of er sprake is van het plegen van meerdere strafbare feiten (ieder pand levert een strafbaar feit op)?
4 Gaat u repressief optreden - aangifte (laten) doen – als dit mogelijk is?
5 Voorafgaande aan de opening heeft u afspraken gemaakt m.b.t. het verkeer. Heeft u met deze ondernemer ook gesproken over andere aspecten, zoals deze? En zo nee, waarom niet?
6 Gaat u in voorkomende gevallen de agenda (op grond waarvan afspraken worden gemaakt bij openingen) uitbreiden met o.a. dit punt?

Uw antwoorden zie ik met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,

J. van der Tuin

----------------------------------------------

Uit het NHD: Wethouder Ronald Louwman heeft Mediamarkt en Kingma Makelaars gesommeerd de actie met het in rood verpakken van panden te stoppen. Maandag moet de folie van de panden verwijderd zijn.

Wanneer dat niet gebeurd zal de gemeente 'handhavend optreden'. Volgens wethouder Ronald Louwman had makelaardij Kingma gevraagd om huizen met rood folie te mogen bekleden. Louwman vond dat niet goed, maar de actie werd toch doorgezet.

Kingma en René van Os van Mediamarkt zien het als een ludieke actie om reclame te maken voor de nieuwe elektronicazaak én om de starre woningmarkt een handje te helpen. Wie een van de ingepakte huizen koopt krijgt namelijk 2500 euro te besteden bij Mediamarkt.

Vrijdag hebben Kingma en Van Os nog een gesprek met de wethouder.

-----------------------------------------

Persverklaring Gemeente:

Hieronder een verklaring van wethouder Ronald Louwman n.a.v. de ‘rode huizen actie’ van de MediaMarkt en Kingma Makelaars:

‘Eerder deze week zijn wij benaderd door Kingma Makelaars, met de vraag of de ‘rode huizen actie’ mogelijk was. Wij hebben gezegd dat dit niet zou mogen, onder andere op basis van de monumentenwet en de omgevingswet.

Wij treden in dit geval niet anders op dan anders. Toen bleek dat de actie toch was ingezet, hebben wij contact gezocht met Kingma Makelaars. Zij hebben van ons de opdracht gekregen om de folie uiterlijk maandag 8 oktober te verwijderen. Doen zij dit niet, dan zal de gemeente handhavend optreden. Vooralsnog gaan wij er vanuit dat het niet zo ver zal komen.

Wij zijn niet van plan om hier nog verder aandacht aan te besteden. Dit is een ludieke actie, niet volgens de regels, we hebben direct ingegrepen en de situatie wordt hersteld. Daarmee is deze zaak wat ons betreft afgerond.’