Twee gedenktekens oud-burgemeester van Dedem   (04-10-2012)

vandedemOp 3 oktober 2012 verscheen er in het Noordhollands Dagblad een artikel waarin aangegeven werd dat er een tweetal gedenktekens waren van de oud-burgemeester van Hoorn. Er staat er een in Hoorn, maar Bauke van der Pol ontdekte na een speurtocht in o.a. het Westfries Archief ook een gedenkteken in Calcutta. Het grafmonument in Calcutta blijkt gemaakt te zijn in de werkplaats van de beroemde architect Pierre Cuypers in Roermond. Onder in dit bericht treft u een link naar het krantenartikel ter zake aan.

van dedem
Wat zegt Wikipedia over deze oud burgemeester:
Van Dedem was een telg uit een adellijk geslacht, afkomstig uit Westphalen, waar het al in de 12de eeuw bekend was en waarvan sinds de 13de eeuw een tak in Bentheim gevestigd was. In die eeuw werden ook al in Nederland leden van dit geslacht vermeld. Van Dedem werd geboren op de Huize Vosbergen; zijn vader, Willem Karel Jan baron van Dedem, was officier der cavalerie, later luitenant-generaal. Van Dedem studeerde rechten aan de Leidse Hogeschool vanaf september 1856 en promoveerde op 19 januari 1861 aldaar op het proefschrift Iets over de intrekking der recepissen uitgegeven krachtens de publicatie van de gouverneur-generaal van Nederlands-Indië van 4 februari 1846 (Staatsblad nr. 3). Hij deed nog datzelfde jaar in Delft (waar hij al sinds 1859 als door de regering aangestelde kandidaatambtenaar de lessen volgde) examen en werd per Koninklijk Besluit van 16 augustus 1861 benoemd tot ambtenaar eerste klasse van de burgerlijke dienst in Nederlands-Indië.

Hier staat het Hoornse gedenkteken in het noorderplantsoen

van dedem

Hier is de link naar het 1e artikel uit het NHD