Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Poort van Hoorn goedkoper?   (21-11-2012)

poortvanhoornDe oppositie-partijen in Hoorn melden dat hun alternatief voor de autotunnel en twee fietstunnels de helft goedkoper zou zijn. De plannen zijn dinsdag naar Raad en College verzonden. De oppositie ziet meer heil in verplaatsing van het busstation en een parkeergarage dan de tunnels.

De afgelopen jaren bereidde het college van de gemeente Hoorn de aanleg van de Carbasiusweg (de toegangsweg met tunnel onder het spoor) en twee fietstunnels voor als onderdeel van de Poort van Hoorn. De gezamenlijke oppositiepartijen, Fractie Assendelft, GroenLinks, Hoorns Belang, Hoornse Seniorenpartij, Partij van de Arbeid en de Socialistische Partij, presenteerden in mei 2012 een alternatief voor dit plan.

De afgelopen maanden is dit alternatief, dat voorziet in verplaatsing van het busstation en de bouw van een parkeergarage ten noorden van het station, door de gemeente Hoorn doorgerekend. Uit die berekening blijkt dat dit alternatieve plan €20 miljoen kost, hetgeen meer dan de helft goedkoper is dan het voorstel van het college (€45 miljoen).

Verschillende uitgangspunten
Zowel aanleg van de tunnels als de ontwikkeling van de noordzijde van het station maakt onderdeel uit van de totale structuurvisie Poort van Hoorn. Het college geeft prioriteit aan de tunnels en wil dit onderdeel naar voren halen. De oppositie acht dat zeer onverstandig. Aanleg van de Carbasiusweg kost eenvoudigweg te veel geld en heeft bovendien geen meerwaarde wanneer overige planonderdelen niet gelijktijdig worden uitgevoerd. Aanleg van alleen een toegangsweg zorgt slechts voor verplaatsing van het probleem en staat bovendien haaks op de wens van de gemeente Hoorn voor een autoluwe binnenstad.

Door te beginnen met de bouw van parkeervoorzieningen aan de noordkant (ziekenhuiszijde) van het station, wil de oppositie de verkeersdruk op de Hoornse binnenstad verminderen. Door dit te combineren met een extra afslag van de Provincialeweg ter hoogte van de Maelsonstraat, wordt de druk op ’t Keern dermate verminderd, dat de uiteindelijke aanleg van een nieuwe toegangsweg minder nodig en mogelijk zelfs overbodig wordt.

De resultaten van de doorberekening worden vandaag aan de commissie- en raadsleden verstuurd. In de commissievergadering van 27 november zal over de plannen van zowel het college als de oppositie worden gesproken.

Zie ook de laatste reactie van 15-11-12 op de Structuurvisie Poort van Hoorn van de Vereniging Oud Hoorn

 

Nieuwsarchief