Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Raad stelt structuurvisie Poort van Hoorn vast   (06-02-2013)

poortvanhoornPoort van Hoorn
De belangrijkste wijziging ten opzichte van het ontwerp van de structuurvisie is dat het herstellen van de historische singelstructuur niet meer de enige mogelijkheid is voor het maken van een hoogwaardige publieke ruimte tussen station en binnenstad. De raad nam bovendien een amendement aan waardoor is vastgelegd in de structuurvisie dat de open ruimte en de historische waarde van het Noorderplantsoen en de Noorderveemarkt worden behouden.

Op 2 oktober 2012 heeft de raad de ontwerpstructuurvisie De Poort van Hoorn vastgesteld. Daarna heeft het ontwerp ter inzage gelegen voor inspraak en overleg. In totaal tien personen of instanties hebben op het ontwerp gereageerd. Het resultaat daarvan is dat de structuurvisie met één opmerking wordt aangepast. Die gaat over het realiseren van een hoogwaardige publieke ruimte die het station met de binnenstad zal verbinden. Toegevoegd wordt dat dit ook op een andere manier kan gebeuren dan door herstel van de historische singelstructuur.

Amendement raad
Een wijziging van de tekst in de definitieve structuurvisie, in de vorm van een amendement, werd ingediend door de Fractie Tonnaer. Dit amendement beoogt het behoud van het huidige aanzien van Noorderplantsoen en Noorderveemarkt. Het amendement werd aangenomen met 18 stemmen voor en 15 stemmen tegen. Voor stemden de fracties van VVD, D66, Fractie Tonnaer, VOCHoorn, CDA, Fractie Assendelft en Fractie Van der Tuin. Tegen stemden de fracties van PvdA, GroenLinks, SP, HSP en Hoorns Belang. Daarna werd de structuurvisie met dezelfde stemverhouding vastgesteld.

Stationsgebied aantrekkelijker maken
Al lange tijd wordt de mogelijkheid onderzocht om te komen tot een herstructurering en ontwikkeling van het stationsgebied en omgeving. Het doel is om het stationsgebied aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door ruimte te maken voor publieke voorzieningen, winkels, kantoren en woningbouw. Vanwege de complexiteit wordt verwacht dat realisering meer dan 30 jaar beslaat (tot ca. 2040). Daarom is het belangrijk om een ontwikkelingsrichting vast te leggen in een structuurvisie. In de structuurvisie staat welk ruimtelijk beeld de gemeente Hoorn in de Poort van Hoorn voor de komende jaren nastreeft.

Deelgebieden
De structuurvisie maakt onderscheid tussen zeven deelgebieden: stationsgebied-noord, stationsgebied-zuid, Vale Hen, Pelmolenpad, Prisma-locatie, Dampten, Maelsonstraat.
De structuurvisie wordt uitgewerkt in verschillende bestemmingsplannen.
De gemeenteraad heeft 5 februari ook het voorontwerp bestemmingsplan Pelmolenpad, Dampten, Maelsonstraat vrijgegeven voor inspraak.

--------------------------------------

* De Vereniging Oud Hoorn heeft deelgenomen in de klankbordgroep van de Poort van Hoorn en via deze website diverse malen haar standpunt en bijdrage aan de discussie geleverd (4 december 2011).

* Een reactie op de Structuurvisie is van 24-11-2012.

* Zie ook de reactie van 4-2-2012