9e plaats in Geschiedenisonlineprijs   (13-02-2013)

geschiedenisonlineprijsDe website van Oud Hoorn behaalde de 9e plaats voor de publieksprijs. (zie onderaan top 10 en top 100) en kreeg deze reacties. Anno Drenthe wint Geschiedenis Online Prijs (juryprijs)

De Geschiedenis Online Prijs voor de beste Nederlandse website over het verleden is dit jaar gewonnen door het Drents Archief en zijn site www.annodrenthe.nu. De makers hebben de prijs vanmiddag in het Nationaal Archief in Den Haag uitgereikt gekregen door de juryvoorzitter, non-fictieschrijfster Suzanna Jansen.

De jury, die verder bestaat uit historicus Bart van der Boom en genealoog en ict’er Bob Coret, roemt het innovatieve karakter van Anno Drenthe. Op de site zijn wandelroutes te downloaden. Tijdens het wandelen krijgt de gebruiker via zijn mobiele telefoon historische informatie over het landschap om hem heen. Gebruikers kunnen ook zelf foto’s, video’s verhalen toevoegen. ‘Het gebruik van moderne technologie om de participatie rondom geschiedenis te stimuleren heeft ons overtuigd’, schrijven de juryleden in hun rapport.

Categorieën
De shortlist bevatte vijftien websites in drie categorieën. In de categorie Musea en Themawebsites vindt de jury het virtuele Museum ’s Heerenloo, dat gaat over de geschiedenis van de gehandicaptenzorg, het meest geslaagd. Volgens de jury is dit een website ‘die je naar binnen trekt en je laat ronddwalen in een andere wereld’.

Winnaar in de categorie Verenigingen en Particulieren is Retours.eu, een online magazine over spoorweggeschiedenis. De jury heeft waardering voor de ‘rustige, gedisciplineerde en beeldschone vormgeving’ van de website. De categorie Archiefdiensten werd evenals de hoofdprijs gewonnen door Anno Drenthe.

Publieksprijs
De publieksprijs van de Geschiedenis Online Prijs 2012 is gewonnen door het virtuele Mijnmuseum De Beukel. Van de bijna 19.000 uitgebrachte stemmen ging ongeveer een tiende naar deze website, die wordt beheerd door de 16-jarige scholier Roy Simons uit Meerssen. Op zijn site staan verhalen, foto’s en films over de geschiedenis van de Zuid-Limburgse mijnbouw. Roy heeft 2500 euro ontvangen voor zijn initiatief.

De Geschiedenis Online Prijs is een jaarlijks initiatief van De Ree archiefsystemen, Historisch Nieuwsblad en het Nationaal Archief.

Lees hier het volledige juryrapport van de Geschiedenis Online Prijs 2012.

Foto's: Sander Heezen

.

De stemuitslag van de toptien voor de publieksprijs:

1 Mijnmuseum de Beukel 1849
2 Graftombe.nl 1329
3 Genver 1280
4 Oorlogsliefdekind 935
5 Feijenoordse meesters 595
6 Haagse Bunkerploeg 571
7 De Gouden Eeuw 562
8 Java Post 555
9 Vereniging Oud Hoorn 516
10 013 Still On Patrol 515

De top 100 staat hier

Prijzenkast

2007 Eervolle vermeldingIn 2006 werd de website genomineerd voor de Archieven.nl-prijs

In 2007 werd een eervolle vermelding verkregen voor de Archieven.nl-prijs.

2008 Beste verenigingswebsiteIn 2008 werd de website als beste site bekroond in de categorie Historische verenigingen bij de Archieven.nl-prijs

2010 HollandprijsIn 2010 werd de website bekroond met de Hollandprijs in de categorie van verenigingen met meer dan 500 leden.

2010 HollandprijsHet was toch nog even spannend toen we op 14 februari 2012 in een goed gevulde zaal van het Nationaal Archief de vakjuryuitslagen gehad hadden en de uitslagen van de vijf hoogst genoteerde sites van de publieksjury op het scherm zagen verschijnen. Met zo'n 2.000 leden, een oproep op onze site (met 600 bezoekers per dag), een artikel in het Kwartaalblad en een oproep op hoorngids.nl zou het toch tot de mogelijkheden kunnen behoren. Na op maandag 23 januari 2012 in de top 20 van de 320 kandidaten aangeland te zijn kwamen we een week later in de top 10. We hebben uiteindelijk met 500 stemmers een 7e plaats behaald en zijn daar trots op. In totaal waren er zo'n 22.000 stemmen uitgebracht. De officiële uitslag leest u hier. De ranglijst is hier

2010 Hollandprijs Ook op 12 februari 2013 was het spannend in een goed gevulde zaal van het Nationaal Archief toen we de de vakjuryuitslagen gehad hadden en de uitslagen van de vijf hoogst genoteerde sites van de publieksjury op het scherm zagen verschijnen. We zaten immers weer in de top 10. We hebben uiteindelijk met 519 stemmers een 9e plaats behaald en zijn daar trots op. De ranglijst van de top 100 is hier