Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Boekpresentatie “Doctor Theodorus Velius”   (26-04-2013)

veliusboek

Op vrijdagmiddag 19 april 2013 is in de recreatiezaal van het Sint Pietershof aan het Dal te Hoorn het boek “Doctor Theodorus Velius” gepresenteerd. Theodorus Velius, de bekende geneesheer, regent en kroniekschrijver van Hoorn. Hij leefde hier van 1572 tot 1630. In 2007 verscheen de hertaling van Velius Kroniek van Hoorn.

Onder de tachtig aanwezigen zijn veel personen die een bijdrage aan de totstandkoming van het boek hebben geleverd en familieleden en vrienden van Piet en Marit Boon. De voorzitter van Oud Hoorn, Egbert Ottens, heet iedereen mede namens de Publicatiestichting Bas Baltus van harte welkom in deze sfeervolle ambiance. Ottens is blij dat op deze prachtige historische plek dit belangrijke boek over een beroemde inwoner van Hoorn gepresenteerd mag worden.
lintjes2013Vervolgens is het woord aan Piet Boon die, mede namen zijn zuster Marit, een mooie inleiding houdt over het leven en werken van Velius en over de totstandkoming van het boek. “Theodorus Velius oftewel Dirck Volckertsz. Seylmaecker werd geboren in 1572. Na zijn klassieke opleiding op de La-tijnse school in Hoorn en Leiden studeerde hij medicijnen aan de universiteit van Leiden en die in Padua. Zijn actieve publieke leven speelde zich af in de eerste dertig jaar van de Gouden Eeuw, de bloeiperiode van Hoorn. Hij was niet alleen de schrijver van zijn veel geprezen Kroniek van Hoorn, hij bekleedde ook verschillende belangrijke functies in de stad. …Met zijn Kroniek zette hij Hoorn op de kaart, zowel letterlijk, de door hem getekende kaart van 1615, als figuurlijk. De editie van 1605 was de eerste stads-geschiedenis in de Republiek. .…Zoals de meeste van zijn collega regenten behoorde hij tot de libertijnen, personen die zich in religieuze zaken niet de wet wilden laten voorschrijven, maar God op hun eigen manier wilden dienen. In zijn Kroniek spreekt Velius steeds met respect over andersden-kenden.… Alles overziende kunnen we concluderen dat Velius een duizendpoot was, die woekerde met zijn talenten en deze ten goede liet komen aan de Hoornse gemeenschap. … Zonder overdrijving mag Velius gerekend worden tot een van de meest verdienstelijke burgers van Hoorn.” Ter afronding bedankt Piet, mede namens Marit, uitvoerig allen die deze biografie, inhoudelijk of materieel, mogelijk hebben gemaakt.
stadsdichteres
Speciaal voor deze gelegenheid heeft de Hoornse stadsdichter Hedwig Baartman het gedicht “Doe niet zo maar iets” geschreven. Met overtuiging draagt zij haar gedicht voor welke zeer toepasselijk eindigt met “Roerige stad in opperglorie, Eren wij de man, Dirk Seylmaker, aka Velius”.

vanes

Jacques van Es, voorzitter van de Publicatiestichting, krijgt vervolgens de gelegenheid om de eerste exemplaren van het boek uit te reiken. Hij doet dat aan twee speciale gasten, nazaten van Theodorus Velius. Aan de jongste nazaat Merel Visser, elf jaar oud, en aan Peter Westenberg, die toevallig ook wethouder cultuur en monumentenzorg in Hoorn is. Met veel humor wordt Merel door Jacques toegesproken en omdat Velius voor een elfjarige misschien niet de meest spannendste literatuur is heeft hij voor haar ook twee eigentijdse kinderboeken meegenomen als blijk van waardering voor haar medewerking.

Om bewust te blijven van de historische schoonheid van onze stad brengt Gerard Weel, publicist en gepensioneerd pastor, zijn gedicht “Groet” ten gehore, een loflied op Velius met als apotheose “Wij blijven stadgenoot zolang jouw geest ons drijft”.

Ten slotte bedankt Egbert Ottens de huismeester voor de geboden gast-vrijheid en wenst iedereen veel leesplezier met het boek. Ter afsluiting is een gezellig samenzijn waarbij de aanwezigen kennis ken nemen van het voortreffelijke meesterwerk “Doctor Theodorus Velius”.

beeldjevelius

Na afloop van de boekpresentatie brengen Merel Visser, met het boek onder haar arm, en Peter Westenberg bij het beeld van Velius een bloemenhulde aan hun beroemde voorvader.

’s Avonds begint bij het beeld aan het Nieuwland de eerste zomeravond-wandeling 2013 van Oud Hoorn, deze staat in het teken van Hoorn uit de tijd van Velius. Zie hier: Veliuswandeling