Oud Hoorn bezoekt Vrouwe Justitia op ’t Oost. Volgeboekt   (21-08-2013)

Sinds 1838 wordt er in Hoorn rechtgesproken en sinds 1931 in het pand Grote Oost. Het is een historisch pand en daarom zal ook dit jaar dit pand tussen 12.00 en 16.00 uur worden opengesteld op Open Monumentendag.

Op donderdag 12 september is de Dag van de Rechtspraak. De rechtbanken organiseren in de week daaromheen, de "Week van de Rechtspraak", activiteiten voor het publiek. Daarom heeft de rechtbank Noord-Holland één van de Oud Hoorn gidsen benaderd om een wandeling te maken langs "Rechtspraak in Hoorn toen en nu".

De wandelaars worden in het kantongerecht ontvangen door medewerkers van de rechtbank die uitleg zullen geven over de rechtsgang in het algemeen. De gidsen voeren de wandelaars ook mee naar het Foreestenhuis voor uitleg van een mythologisch oordeel en naar het Westfries Museum voor legendarische gerechtelijke uitspraken en meer.

Anders dan bij de reguliere Oud Hoorn. wandelingen op de vrijdagavonden was aanmelden voor deelnameverplicht en het aantal gelimiteerd. Op de dinsdagen en woensdagen 10, 11, 17 en 18 september van13-14 uur mogen per middag slechts 2 gidsen met maximaal 20 wandelaars de wandeltocht en bezoekjes afleggen. Aanmelden kan niet meer.

De wandelingen zijn VOL geboekt.

De aspirant wandelaars krijgen enige dagen voor de gekozen wandeling per mail of per telefoon (hangt af hoe de aanmelding verliep) bericht waar ze opgewacht worden door de Oud Hoorn gidsen.