Onderzoek afstoten cultureel erfgoed   (06-10-2013)

hoornDe Gemeente Hoorn heeft een onderzoek uitgevoerd naar het afstoten van cultureel historische eigendommen. Hieronder treft u de reactie van de fractie Tonnaer. De brief van 6 september 2013 van B. en W. begint als volgt:

"In het coalitieakkoord staat bij Kansen voor Hoorn opgenomen dat de gemeente vanwege forse bezuinigingen een groot aantal taken zal verminderen of zelfs afstoten. In dit kader is met name het St. Pietershof genoemd. Om dit breder te trekken dan alleen het St. Pietershof is onderzoek gedaan naar alle cultureel historische eigendommen. Dit onderzoek is nu afgerond en u wordt hierover geïnformeerd. Op dit moment heeft de gemeente naast diverse gebouwen, de volgende cultureel-historische eigendommen in bezit:

5 kerktorens, 10 poortjes. Atelierruimte (Muntstraat 7 en Achterom 19), een Lijkenhuisje (Begraafplaats Keern), Hekwerken (Veemarkt), diverse bruggen.
Visgebouw (Hoofd 2b), Affichemuseum (Grote Oost 2-4), ), Montessorischool
(J.Messcheartstraat 1) Oostereiland (Schuitjeskade) Statenpoort (Nieuwstraat 23), West-Fries museum (Roode Steen ISt. Pietershof (Dal 9) en Rozenkruisers (Roode Steen 15)"

De conclusie aan het eind van de brief is dan:

"Het college heeft besloten:
- dat de gemeente het onderhoud en beheer van "Niet verkoopbare objecten" zal blijven uitvoeren;
- dat de gemeente panden "Verhuurd, maar in principe verkoopbaar" tot actieve verkoop zal over gaan bij beëindiging van het gebruik of de huurovereenkomst;
- dat de gemeente bij panden "In eigen gebruik" met cultuur historische bestemming niet direct tot actieve verkoop zal overgaan;
- het St. Pietershof in beheer te houden van de stichting Regenten van het Pietershof.
- na de renovatie van de gevel van Roode Steen 1 5 te bekijken of overdracht of verkoop van dit pand mogelijk is.

Hier treft u de complete brief aan.

De reactie van de fractie Tonnaer gaat er vanuit dat er mbt het bestuur van het Pietershof geen wijziging gewenst is. Voor het Rozenkruisersgebouw wil de fractie dat de optie om het gebouw in de toekomst te betrekken bij het Westfries Museum nadrukkelijk wordt vastgelegd. Ook wordt geopperd de huisvestingsproblemen van het Affichemuseum mee te nemen in toekomstplannen.

Lees hier de volledige brief van de fractie Tonnaer.