Samenstelling Commissie Monumenten en Welstand (+ vragen PvdA + Hoorn TV)   (15-11-2013)

oudhoornHoorn TV heeft Egbert Ottens voorzitter Oud Hoorn geïnterviewd over de problematiek van samenstelling van de momumentencommissie. Een link naar de uitzending treft u verderop in dit artikel aan. ------------------ In het jaarlijkse gesprek met wethouder Westenberg is ons meegedeeld dat het college voornemens is de samenstelling van de Commissie voor Monumenten en Welstand aan te passen en de verordening te wijzigen. Het aantal leden van de commissie zal worden verkleind tot vijf en de kwaliteitszetel van de Vereniging Oud Hoorn komt te vervallen. Gevraagd naar de redenen voor een dergelijk voorstel werden de volgende punten genoemd. Het was niet zo dat de commissie in haar huidige samenstelling niet functioneerde noch dat de door Oud Hoorn aangewezen vertegenwoordiger geen inhoudelijke bijdrage aan het debat in de commissie wist te leveren. Financieel levert de verkleining van de commissie een heel beperkt bedrag op. Het andere argument dat werd ingebracht, namelijk dat ook elders in het land met een andere commissiesamenstelling wordt gewerkt, lijkt een wel erg dunne onderbouwing.

Het interview met TV Hoorn, dd. 15 november 2013
----------------------------

In de brief aan Burgemeester en wethouders, met afschrift aan de Raad vraagt het bestuur van de Vereniging Oud Hoorn:

Wij vragen u bij de evaluatie van de werkwijze van de commissie en het voorstel tot wijziging van de verordening deze overwegingen in uw afweging te betrekken en raden u aan gebruik te blijven maken van de in de Vereniging Oud Hoorn aanwezige kennis van en betrokkenheid bij de ontwikkelingen in de historische binnenstad.

--------------------------

Pvda Hoorn heeft onderstaande vragen gesteld:

1.Is het juist dat u het voornemen heeft om de commissie monumenten en welstand te verkleinen en de kwaliteitszetel van de vereniging Oud-Hoorn daarbij wilt opgeven?

2.Zoals u bekend adviseert de commissie over welstand en monumenten. Als de kwaliteitszetel van Oud-Hoorn wordt opgeheven raakt het evenwicht in de commissie uit balans en zal het zwaartepunt komen te liggen op welstand.
Is deze veronderstelling juist?

3. Indien de kwaliteitszetel van Oud-Hoorn wordt opgeheven komt de kwaliteit van de monumenten in Hoorn in gedrang? Deelt u onze mening.?

4.Er zijn nog 4 maanden te gaan in deze raadsperiode. Wij dringen er bij u op aan om geen beslissingen te nemen over het verkleinen van de commissie. Bent u bereid om dit verzoek over te nemen.?

Lees hier de volledige brief