Tentoonstelling Historisch Zwaag   (15-11-2014)

logozwaagZWAAG - Dat Zwaag een rijk verenigingsleven heeft is alom bekend. De basis daarvan wordt in de jeugdjaren gelegd. Ouders van nu laten hun kinderen timmeren in het huttendorp, de plek waar zij vroeger zelf met pallets en spijkers probeerden een beetje stevig en waterdicht bouwsel in elkaar te knutselen. Nu bestaat het huttendorp nog steeds, maar vroeger hadden we ook kabouters, gidsen, welpen en verkenners. De scouting is inmiddels uitgestorven, maar er is nog wel fotomateriaal.

Later werd er door de Jeugdraad veel georganiseerd. Zo waren er jeugdkampen en ook de intocht van Sinterklaas wordt al jaren door de Jeugdraad georganiseerd. De eerste jaren van de carnaval werden georganiseerd door de Jongerenbeweging. Later werd hiervoor een vereniging, jawel Het Masker, opgericht. Carnaval in Zwaag bestaat dus al langer als Het Masker oud is. Ook Jeugdclub De Schakel komt rijkelijk aan bod. Verder zal nog een hoek ingericht zijn voor de man die zich jaren heeft ingespannen voor het welzijn van de jeugd. We hebben het natuurlijk over Gerrit Entius. Hij is overleden, maar is vereeuwigd met zijn eigen plein bij Honky Tonk.

Graag tot ziens op zondag 16 november in De Witte Valk, Dorpsstraat 175, Zwaag.

Zie ook: https://historisch-zwaag.nl/wp/