Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Opbouw Hoge Brug is gearriveerd.   (26-01-2015)

archeologiewestfriesland

De brug tussen de Veermanskade en de Korenmarkt (Hoge Brug) was verwijderd en lag in restauratie c.q. nieuwbouw, bij Allas van Heezen. Bijgaand een foto van de aanvoer van de brug, kraanwerkzaamheden bij de brug en een foto waarop de brug weer in gebruik is genomen. Daaronder drie recente vergelijkende foto’s. Het bijzondere daarbij is dat het aangezicht zonder brug ook erg mooi is, de Hoofdtoren is bijvoorbeeld veel dominanter en dat geldt ook voor het zicht op de Veermanskade. De renovatie is gestart op 11 juni 2014 en zou ongeveer drie maanden duren. De planning was dat de opbouw van de monumentale Hoge Brug op maandag 12 januari weer op zijn plek gehesen zou worden. Inmiddels is dit vanwege storm en hoge golven verzet naar 26 januari 2015. Vandaag is de brug tussen de Oude Doelenkade en Veermanskade afgesloten voor verkeer. De rijksmonumentale brug had last van roest, daarom was renovatie noodzakelijk. De Hoge Brug dateert uit 1930. Met behoud van authentieke elementen, zoals de ouderwetse klinknagels, is de metalen brug in het afgelopen half jaar deels vernieuwd en deels opgeknapt.hogebrug

De opbouw wordt aangevoerd per schuit.

.hogebrughogebrug
Met behulp van een kraan wordt de laatste hand gelegd aan de Hoge brug, waarna de brug weer in gebruik is genomen.

brugweg1brugweg2brugweg3