Expositie portrettekeningen bij Oud Hoorn   (03-09-2015)

huitemaWie staat er op de tekeningen van Sybe Huitema bij Oud Hoorn? Vanaf zaterdag 5 september hangt er een nieuwe tentoonstelling in de expositieruimte van Oud Hoorn aan Onder de Boompjes. Een selectie van potloodtekeningen van vooral kinderen, die getekend zijn door Sybe Huitema.
Hij woonde met zijn echtgenote, de kunstenares Betsy Kaiser, aan het Weeltje, nu de Weel, in Hoorn. Oud Hoorn wil graag weten wie er destijds door hem getekend zijn, en doet hierbij een oproep om te komen kijken in het verenigingsgebouw.

Betsy Kaiser werd op 26 augustus 1894 als tweede kind van huisarts Karel Frederik Lodewijk Kaiser (1864-1915) en Maria Stooter (1865-1950) geboren. De familie woonde in de kapitale woning Onder de Boompjes 20. Louis, zoals vader Kaiser werd genoemd, was de oprichter van het particuliere ziekenhuis ‘De Villa’, aan de Draafsingel, waar nu een sportschool gevestigd is.
Over Sybe Huitema (1884-1970) is weinig bekend. Hij kwam in 1928 als leraar Duits aan de Rijks HBS naar Hoorn. Daar leerde hij de tien jaar jongere Betsy kennen, die er biologie gaf. In de zomer van 1930 trouwden ze, waarna Betsy Kaiser, conform de toenmalige overheidsregels, haar baan moest opgeven en zich geheel aan de schilderkunst wijdde. In 1942 werd de HBS door de Duitsers gevorderd en nam Huitema ontslag. Het huwelijk van Sybe en Betsy Huitema bleef kinderloos. In de familie wordt Sybe Huitema herinnerd als een stille, ‘wat teruggetrokken man, die ervan hield kruiswoordpuzzels op te lossen’. Hij zette zich vaak in een hoekje van het atelier van zijn vrouw en maakte dan potloodschetsen van de kinderen die door zijn vrouw weden geschilderd. ‘Hij vond dat gezellig en had daar aardigheid aan’, weet nog een nicht die door beiden werd geportretteerd. De tekeningen zijn alle vanuit hetzelfde gezichtspunt, terzijde, geschilderd. Soms kregen de geportretteerden ook de tekeningen van Sybe Huitema mee naar huis. Sommigen, zoals mevr. De Vries-van Dijk,  kunnen zich dat nog goed herinneren. Zij en haar broer werden in een serie sessies op woensdagmiddagen geschilderd.

‘Altijd op woensdagmiddag. Dan kon je dus niet met je vriendjes spelen. Voor het atelier, dat zich aan de achterzijde van de woning op de eerste verdieping bevond, moet je een lange steile trap op. Het was er altijd donker. Mevrouw Huitema was een lange, excentrieke vrouw. Ze droeg lange rokken, vaak meer over elkaar, op haar hoofd een vilten hoedje in de vorm van een tulband. In het atelier heerste totale stilte. Als kind mocht je niets zeggen. Geen van de twee sprak met de te portretteren kinderen en ook met elkaar wisselden ze geen woord. Soms bracht meneer Huitema een glaasje limonade, wat zijn vrouw duidelijk stoorde. Meneer Huitema zat altijd op dezelfde plek’. De vader van mevrouw de Vries, die bij de Vishandel Hoogland werkte, vertelde weleens dat Betsy was langs geweest om viskoppen te kopen, kabeljauw, die ze voor haar stillevens gebruikte. Haar geschilderde portret heeft ze nog.

In het kwartaalblad van september van Oud Hoorn wordt een artikel aan mevr. Betsy Huitema-Kaiser gewijd. Wie meer kan vertellen over Sybe Huitema, Betsy Huitema-Kaiser of de portretsessies, kan contact opnemen met Oud Hoorn. (info@oudhoorn.nl  of 0229-273570).

Openingstijden: dinsdag en donderdag (10.00-16.00 uur) en zaterdag (10.00 -14.00 uur),
Onder de Boompjes 22, Hoorn.