Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Monument kopen: onderhouden en verbouwen   (07-10-2015)

Al tijden droom je ervan om in een monument te wonen. Het lijkt je heerlijk om in een huis te wonen dat zo’n rijke geschiedenis heeft. Je hebt dan echt iets bijzonders in handen. Maar een monument brengt ook hoge onderhoudskosten met zich mee. Daarnaast kun je niet zomaar je eigen woning verbouwen. Als eigenaar van een monument word je daarin beperkt. Hoe zit dat precies?  Op deze pagina staan diverse nuttige tips: 'Monument kopen: onderhouden en verbouwen'.

Monument kopen heeft voor- en nadelen

Als panden een monumentale status hebben, zijn ze beschermd. Ze mogen dan niet worden gesloopt of zomaar worden verbouwd. Dit betekent alleen wel dat eigenaren van monumenten beperkt zijn in wat ze kunnen veranderen aan hun woning. Daar staat tegenover dat je onder voorwaarden belastingvoordeel hebt en leningen met een zeer lage rente kunt afsluiten om onderhoud te financieren. Waar je precies voor in aanmerking komt, hangt af van het type monument. Je hebt rijksmonumenten en provinciale of gemeentelijke monumenten. Je zoekt in het monumentenregister gemakkelijk op of het monument dat jij op het oog hebt een rijksmonument is.

stadsherstelIn Hoorn zijn regelmatig Monumenten te koop bij bijv. de Stichting Stadsherstel Hoorn