Bark Europa rondt Kaap Hoorn met Hoornse vlag in top   (06-12-2015)

kaaphoornHOORN - Precies zoals Jacob Schouten en Jacob Le Maire ruim vierhonderd jaar geleden, is zeilschip Bark Europa zondagmorgen om 9.57 uur (Nederlandse tijd) de zuidelijkste punt van Zuid-Amerika gepasseerd. Kaap Hoorn werd gerond met de vlag van de stad Hoorn in top.

De vlag was door wethouder Ben Tap namens de stad aangeboden aan kapitein Klaas Gaastra toen de bemanning in Hoorn werd uitgezwaaid, op 8 september.

De Europa vertrok op 9 september bij Texel, zoals de grote VOC-schepen vroeger ook deden. Het is via Lissabon, Tenerife en Salvador gezeild. Net als Schouten en Le Maire ging het ronden van de kaap van oost naar west, tegen de stromingen in, in een gebied waar twee oceanen elkaar ontmoeten en waar het 200 dagen per jaar stormt. Deze dag was er echter geen storm, maar werd het schip voortgestuwd door een 'rommelig windje', liet de rederij via Twitter weten.

De zeiltocht geldt als poging tot een officiële Kaap Hoorn ronding. Hiervoor moet minimaal 3000 zeemijlen op de wind worden gezeild. De motor mag van 50 graden zuid in de Atlantische Oceaan tot 50 graden zuid in de Stille Oceaan niet hebben bijgestaan, terwijl bovendien geen tussenhaven mag zijn aangedaan. Begin december meldde bemanningslid Jordi Plana Morales in het logboek dat Bark Europa op Facebook bijhoudt, dat kapitein Gaastra vanwege de windstilltes waarmee het schip onderweg te maken kreeg niet met zekerheid kan zeggen dat het lukt om de gewenste breedtegraad in de Stille Oceaan binnen de gegeven tijd te bereiken.

Bron NHD: Door Eric Molenaar