Herdenking 400 jaar Kaap Hoorn in Nederland én Chili   (05-02-2016)

kaaphoornOp 29 januari 2016 was het precies 400 jaar geleden dat Schouten en LeMaire Kaap Hoorn rondden en vernoemden naar hun thuishaven Hoorn. Een bijzondere gebeurtenis die op drie verschillende plaatsen ter wereld werd herdacht: in Hoorn, Rotterdam én Chili.

Herdenking in Chili
In 2016 vieren de Chilenen de ontdekking van Kaap Hoorn en verbinding met Hoorn. Op vrijdag 29 januari vond de officiële herdenking plaats op Kaap Hoorn. Burgemeester Yvonne van Mastrigt was erbij namens de gemeente Hoorn op uitnodiging van de Chileense ambassadeur in Nederland en de Nederlandse ambassadeur in Chili. Ook vice-admiraal Borsboom van de Nederlandse marine woonde de herdenking bij als vertegenwoordiger van het Ministerie van Defensie. Vanuit Chili werd namens de president Minister van Defensie José Antonio Gómez Urrutia afgevaardigd. Na een indrukwekkende tocht over zee plaatsten zij op Kaap Hoorn een herdenkingsplaquette en hielden zij een herdenkingsceremonie aan boord van het marineschip. In de Chileense media werd uitgebreid verslag gedaan van de gebeurtenissen in Hoorn en Kaap Hoorn.

Wilt u de belevenissen van de burgemeester teruglezen? Bekijk dan haar blog op www.onswestfriesland.nl.

Symposium in Hoorn
In Hoorn werd de bijzondere dag gevierd met een symposium rond Kaap Hoorn, Ontdekkingen en Controverses. Bij dit maritiem symposium van de Stichting Kaap Hoornvaarders kwamen onderwerpen langs als: Maritiem Nederland in 1615, de gebroeders Schouten, de ontdekking van Kaap Hoorn, Zuid-Amerika in kaart gebracht en de bewoners van Patagonië en Vuurland. Tijdens het symposium presenteerde Stichting Kaap Hoornvaarders de Atlas van Kaap Hoorn, een kaartbeeld van zuidelijk Zuid-Amerika, 1500-1725. Als dank voor hun inspanningen tijdens het feestjaar 400 jaar Kaap Hoorn ontving de stichting Kaap Hoornvaarders de Kaap Hoorn trofee. De Chileense ambassadeur mevrouw Infante mocht het eerste exemplaar van de Atlas van Kaap Hoorn in ontvangst nemen uit handen van Pieter Kroon.

Ook in Rotterdam is 400 jaar Kaap Hoorn herdacht. In het Maritiem Museum was een presentatie ‘Van nachtmerrie tot de droom van zeezeilers’ bij de expo Helden van Kaap Hoorn.

In het Westfries Museum is tot en met 3 april 2016 de tentoonstelling KAAP in  KAART te zien. Met een indrukwekkend aantal eeuwenoude kaarten uit de particuliere collectie van Hans Kok.