Steun gemeente voor boek 'Hoorn in twintigste eeuw'   (14-07-2016)

PSBBDe gemeente Hoorn geeft 5000 euro subsidie en staat voor nog eens 8500 euro garant als bijdrage aan het boek ’Hoorn in de twintigste eeuw’.

Vereniging Oud Hoorn en stichting Bas Baltus willen dit boek volgend jaar in twee delen uitgeven. Het wordt door vrijwilligers geschreven, maar er is nog een bedrag van zo’n 15.000 euro nodig voor basiskosten als drukken en opmaak.

De gemeenteraad besloot dinsdag een duit in het zakje te doen. Het initiatief hiertoe kwam van PvdA, D66 en Fractie Tonnaer. Die vinden het project belangrijk 'omdat het collectieve geheugen van de twintigste eeuw nu nog levend is en dit boek bijdraagt aan het documenteren hiervan'.

Voorwaarde is wel dat stichting Bas Baltus haar uiterste best doet om andere fondsen en sponsors te vinden.

Penningmeester Rita Lodde van de stichting is blij dat de gemeenteraad het initiatief steunt. "Normaal zouden we het niet vragen , maar dit is zo’n bijzonder project. Het feit dat je het met een hele groep schrijft is leuk, maar een hele klus."

Ze sluit niet uit dat minder dan 15.000 euro nodig is. "Dat hangt ook van de oplage af, die weten we nog niet. Maar de twintigste eeuw verdient een mooie uitgave. Tekst én illustraties zijn heel erg belangrijk. En we willen de aanschafprijs zo laag mogelijk houden om het voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar te maken."

Medio volgend jaar zal de mogelijkheid worden geboden van een voorinschrijving voor het boek.

Bron: NHD Eric Molenaar - 13-7-2016