Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Nominatie Glas Award Oosterkerk   (02-11-2016)

oosterkerkHet gebrandschilderde glas-in-lood raam, dat op 11 maart van dit jaar werd onthuld in de Hoornse Oosterkerk, heeft – samen met vijf andere projecten - een nominatie in de wacht gesleept voor de Glas Award. Met deze prijs worden vooruitstrevende en spraakmakende initiatieven en projecten op het gebied van vlakglas in Nederland en België beloond. Het raam ‘Ode aan de Hoorns maritiem verleden’ is gemaakt door glazenier Marije Wolfswinkel uit Noord-Scharwoude. Het ontwerp is van de Hoornse tekenaar Peter Dorleijn.

De Glas Award wordt op woensdag 9 november uitgereikt tijdens de Schilder, Glas & Afbouw Vakdagen in Gorinchem. De Glas Award is een initiatief van de SGA en de Glas Branche Organisatie. De tweejaarlijkse prijs wordt voor de achtste keer toegekend. Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland reikt de prijs uit.

Goed gezelschap
In het totaal zijn dit jaar 32 projecten bij de onafhankelijke jury ingediend. Zes hiervan zijn voor de Glas Award 2016 genomineerd. De Hoornse Oosterkerk bevindt zich trouwens in een select gezelschap voor deze prijs. Crystal Housses aan de hoofdstedelijke P.C. Hooftstraat is eveneens genomineerd, net als het nieuwe entreegebouw van het Van Goghmuseum in Amsterdam en het ‘schijn zwembad’ van het net geopende museum Voorlinden in Wassenaar. De andere twee zijn de gevel van het gebouw 026 in Arnhem (waarin onder andere de bibliotheek te vinden is) en de glazen serre van het Kasteel in Ruurlo.

Moed beloond
De nominatie betekent volgens voorzitter Eddy Boom van de Stichting Oosterkerk Hoorn een bekroning van de samenwerking tussen glazenier Marije Wolfswinkel van Lichtraamwerk en ontwerper/historicus Peter Dorleijn. Daarnaast noemt Boom de nominatie een erkenning voor het bestuur van de Oosterkerk, dat - na een verrassende gift van een onbekend gebleven Hoornse ondernemer – de moed had om geld voor een nieuw imposant gebrandschilderd glas-in-lood raam uit te trekken. Het raam telt dertig raamvlakken en is zo’n zeven meter hoog en anderhalve meter breed. Het is een ode aan het maritieme verleden van Hoorn. Te zien is onder andere een gezicht vanuit zee op Hoorn, een tafereel met een fluitschip en een Oost-Indiëvaarder en de eveneens vanuit Hoorn beoefende walvisvaart. Daarnaast zijn verschillende scheepstypen die vroeger de Zuiderzee bevoeren, in gebrandschilderd glas uitgevoerd.

Glazenier Marije Wolfswinkel van Lichtraamwerk uit Noord-Scharwoude en ontwerper/historicus Peter Dorleijn begin januari 2015 tijdens de presentatie van het nog te maken glas-in-lood raam, dat nu een nominatie voor de Glas Award 2016 in de wacht heeft gesleept.

Zie hier ook onze publicatie mbt de onthulling

raam oosterkerk