Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Historische stadsplattegronden nu online   (13-02-2017)

StadsplattegrondenIn de rubriek Stadshistorie van onze website is met de toevoeging van een serie historische stadsplattegronden van Hoorn een belangrijke uitbreiding doorgevoerd voor bezoekers van binnen- en buitenland. Oude stadsplattegronden zijn een belangrijke bron van informatie bij de studie van de geschiedenis van een stad, maar ook een middel voor de huidige inwoners van de stad om een soort ontdekkingsreizen door de stad te maken op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen vroeger en nu. De historische stadsplattegronden zijn gemakkelijk in groot formaat te bekijken en te downloaden. De goed leesbare toelichting van Frans Kwaad voorziet in achtergrondinformatie en attendeert de bezoeker bij iedere plattegrond op veranderingen die hebben plaatsgevonden, waardoor de ontwikkeling van de stad goed is te volgen. De kaarten laten niet alleen de stad met haar stratenpatroon zien, maar ook de havenuitbreidingen en de rioolstelsels worden weergegeven. Binnen de tekst zijn verwijzingen/links opgenomen naar bijv. de Maquette van Hoorn, Anno 1650, welke in bruikleen is gegeven aan het Westfries Museum. Klik hier