Cadeau voor Hoornse kinderen.   (04-09-2017)

Bontekoe“Oud Hoorn” is jarig. De historische vereniging wordt 100 en trakteert de groepen 7 en 8 van de basisscholen op een geschiedenisles op locatie.

Die traktatie bestaat uit:

1. Een optreden van theatergroep `Op Roet`.  Ze spelen bij “Varend Erfgoed” een stuk over Jan Haring. Deze  Horinees fopte op zijn eentje de hele Spaanse vloot van admiraal Van Bossu.
Of :
Een historische workshop door het Westfries Museum. De inhoud blijft een verrassing.

2. Een stadswandeling door de binnenstad. De leerlingen ontmoeten op zeven locaties zeven historische personen uit de Coenstad.
Die zeven vertellen, op een passend adres, kort hun verhaal en vragen: Ben ik een held of een schurk? Dat is een goede vraag, want er is geen Horinees of er zit wel een vlekje aan.
Neem nou…

Jan Pieterszoon Coen.
Hij en zijn tijdgenoten vonden het heel normaal om koloniën te stichten door een land in te pikken, daar plantages aan te leggen waarop de mensen die er altijd gewoond hadden, als slaven mochten werken. Coen, was in zijn tijd een groot man! En nu? Hij staat op de Roode Steen.

Platte Thijs,
een monnik, die rijken beroofde om armen te helpen.  Zijn naam? Dat is een naar verhaal. Wie meewandelt ontdekt op de Doelenkade dat het iets met zijn neus te maken heeft.

J.J. Beek is de grote onbekende. Hij speelt de hoofdrol in “De Hoornse taart-moord.” Dat is geen film en ook geen spannend boek. Toekomstige rechters kennen hem wel. Voor hen staat hij in ieder leerboek. Waarom? Omdat… Nee, wandel maar mee. Op de Grote Oost, kom je ook dat te weten!

Maximiliaan van Bossu
is niet in Hoorn geboren, maar heeft er gevangen gezeten. Hij was de aanvoerder van een Spaanse vloot, die op de Zuiderzee (bij Schellinkhout) het loodje legde tegen de Geuzen. Jan Haring
haalde de vlag uit de mast… en dat had grote gevolgen. Op de Slapershaven kun je dat elke
dag zien, maar op deze verjaardag komt Bossu het verhaal van zijn kant vertellen.

De veteraan
In Hoorn staat een heel bijzonder veteranenmonument. Banken zijn het, met plunjezakken.
De vrouw van een veteraan vertelt hoe haar man op pad werd gestuurd naar Libanon.
De kinderen ontdekken zelf waar Nederlandse militairen zijn ingezet.

Willem IJsbrand Bontekoe
was kapitein, op zo’n zeilschip als: “De Halve Maen.” Zijn schip heette “Nieuw Hoorn.”
Hij heeft zo rond 1625 een boek geschreven over al zijn avonturen. De schrijver Johan Fabricius
gebruikte in 1924 die verhalen voor zijn “Scheepsjongens van Bontekoe. ” Fabricius verzon er heel veel bij. Wat wel en niet waar is? Bontekoe vertelt het zelf, vlak bij de Hoofdtoren.

Willem Melknap
Kreeg van de regering toestemming (Kaperbrief) om vijandelijke schepen aan te vallen en leeg te roven. Willem bracht veel kostbare spullen naar Hoorn en de regering stuurde nog meer kapers de zee op . Maar waren dat eigenlijk geen ordinaire zeerovers? Naar Willem is een steeg genoemd:
De Melknapsteeg.

ER ZIJN NOG PLAATSEN VRIJ
De wandelingen vinden plaats maandag- en dinsdagmorgen:
25 en 26 september; en 2 en 3 oktober.

Scholen kunnen hun groepen 7 en 8 inschrijven via het cultuurmenu van de “Blauwe Schuit”.                                                                                                           gert.ruijs@blauweschuit.nl