Post Poddie.   (27-10-2017)

Na afloop van de ledenvergadering op zaterdag 14 oktober werd op de Kleine Oost 34 een plaquette onthuld door mevrouw Leny Iepenga-Bravenboer. Zij is de schoondochter van de vrouw die afgebeeld staat op de plaquette: Marie Iepenga-Brouwer.

Post Poddie ( Post District Drie) was een geheime telefooncentrale tijdens de oorlogsjaren, toen nog Kleine Oost 22.

Jo Iepenga, de echtgenoot van Marie, had hier een elektriciteitswinkel annex woning.

Post PoddieEerder was de illegale telefooncentrale gevestigd in de Oosterpoort, maar toen dat niet langer mogelijk was, verlegde men, onder toeziend oog van de Duitsers, de kabels naar zijn pand.

Het Hoornse verzet gebruikte deze aansluiting om berichten van Radio Oranje uit Londen over wapendroppings op te vangen en door te geven aan de acht commandanten van de afwerpterreinen. Ook onderschepte men berichten van het Duitse Ortskommandatur, gevestigd op de Grote Oost 4-6.

Er werd een geluiddichte muur gemetseld, de ruimte was slechts via een vloerluik en een ondergrondse gang te bereiken.

De laatste oorlogsjaren waren maar liefst 20 mensen dag en nacht in ploegendienst actief. Aan het eind van de oorlog kwamen er 300 gesprekken per dag binnen.

Marie Iepenga-Brouwer leidde tot driemaal toe de Duitsers door het huis, maar noch de centrale noch de medewerkers werden ontdekt.

Kennelijk vermoedden de Duitsers wel iets, omdat Jo Iepenga opgepakt werd door de Duitsers, maar na 10 dagen werd vrijgelaten.

Na de oorlog was de Kleine Oost versierd met parachutes, afkomstig van de door Post Poddie doorgegeven droppings.

Op de app: Oorlog in Hoorn, is alles nog eens na te lezen.

Voortaan zal deze historische heldendaad niet meer onopgemerkt blijven voor de inwoners van Hoorn en de talloze toeristen die via de Kleine Oost naar het centrum van Hoorn lopen.

Meer over Post poddie treft u hier