Toen & Thans, Hoorn in heden en verleden in herdruk beschikbaar   (08-02-2018)

logo oudhoorn

Vereniging Oud Hoorn heeft een prachtig handzaam boekje samengesteld: ‘Toen & Thans, Hoorn in heden en verleden’.  Het boekje bevat 50 kenmerkende Hoornse locaties met verhalende teksten van de hand van Wil Wiggelaar, oud beeldmateriaal en fraaie fotografie van de hand van de Hoornse fotograaf Benno Ellerbroek. Een fraai geschenk met de feestdagen! De 100-jarige Vereniging Oud Hoorn laat met dit boekje op een inzichtelijke manier zien hoe het Hoorn is vergaan de afgelopen eeuw.

Toenenthans

Er zijn locaties die er nog praktisch hetzelfde uitzien als in begin 20e eeuw, andere locaties zijn onherkenbaar veranderd.  Zo zal menig Horinees met weemoed wegdromen bij de fraaie foto van uitspanning ‘Het Witte Paard’ aan het Keern. Alles wat er nu resteert is een groenstrook bij de ingang van het parkeerterrein aan het Pelmolenpad. Maar dat verandering niet altijd verslechtering betekent is te zien aan het prachtige pand ‘De Oude Rosmolen’, dat 100 jaar geleden in een erbarmelijke staat verkeerde en nu in al haar schoonheid staat te pronken. Toenenthans

En daarmee laat de jubilerende vereniging Oud Hoorn ook meteen zien waarom het goed is om waakzaam te blijven en zuinig te zijn op ons erfgoed.  Het fraai vormgegeven boekje geeft ruim baan aan de herkenbare fotografie van Benno Ellerbroek, die de hedendaagse stand van zaken pakkend en sfeervol weergeeft. De nostalgische plaatjes van toen en de vlotte teksten maken er een boeiend geheel van.  Het boekje is te verkrijgen bij Vereniging Oud Hoorn en kost slechts 12,50.  Onder de Boompjes 22, tijdens openingsuren.