Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Expositie verduurzamen en monumenten   (06-04-2023)

Arthur Helling

Op 6 april werd de expositie over het verduurzamen van monumenten in Hoorn geopend. Dit gebeurde om 16.00 uur door wethouder Arthur Helling, aan Onder de Boompjes 22 in het pand van Vereniging Oud Hoorn.

De reizende expositie is ontwikkeld door de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed en laat zien dat er meer kan dat u denkt. Monumenten verduurzamen vraagt om maatwerk en de expositie laat mogelijkheden zien in tekst, beeld en video.

Uitdaging

Arthur Helling: ‘Er zijn meer dan 800 monumenten in onze stad. We willen graag het historische aanzicht behouden. Maar ondertussen moeten we ook mee in de opgave naar een klimaatneutrale stad. Dat is voor monumenteigenaren een uitdaging en vereist maatwerk. Daar helpt deze expositie en team Erfgoed bij.'

Zien verduurzamen, doet verduurzamen

De expositie toont hoe u stappen kunt zetten naar een duurzamer pand, zonder verlies van het authentieke karakter. Denk aan mogelijkheden voor isoleren, ventileren, verwarmen en opwekken van energie. Het helpt monumenteigenaren de mogelijkheden voor hun specifieke monument verder te onderzoeken. Deze informatie is ook interessant voor eigenaren van historische panden die geen monumentale status hebben. Ook vertelt een eigenaar van een monumentaal woonhuis uit 1881 over haar duurzame verbouwing.

Waar en wanneer kan ik de expositie bekijken?

De expositie staat van 8 april tot 13 mei in het pand van Vereniging Oud Hoorn, Onder de Boompjes 22 in Hoorn. U kunt in deze periode langskomen op dinsdagen en donderdagen tussen 10.00 en 16.00 uur. Op de zaterdagen is de expositie te zien tussen 10.00 en 14.00 uur. De entree is gratis.

Bureau erfgoed

In gesprek met Team Erfgoed

Op zaterdag 8 april is team Erfgoed (van 10.00u. -14.00u.  van de gemeente Hoorn aanwezig bij de expositie. Op de donderdagen is dit team aanwezig tussen 14.00 en 16.00 uur. U kunt met dit team in gesprek en zij geven u advies en beantwoorden vragen.  Hieronder treft u enkele nuttige links: