Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Wandeling 'Speelse Gevels' langs gerestaureerd Gruyterpand   (30-06-2023)

Gruyterpand zorgvuldig gerestaureerd

De historische binnenstad van Hoorn vertegenwoordigt een levendig palet aan bouwstijlen. Tussen trapgevels uit de Gouden Eeuw en statige herenhuizen uit de 18e eeuw zien we hier en daar een speelse noot uit een jongere bouwperiode.

Rond 1900 ontstond er een bouwstijl die de ‘nieuwe kunst’ werd genoemd, parallel aan de Duitse jugendstil of het Franse art nouveau.  Het luxe ontwerp in opdracht van kruideniersketen De Gruyter op de afbeelding links is uitgevoerd in een combinatie van Art Nouveau en Amsterdamse schoolstijl. De 200 deelnemers aan deze zomeravond wandeling verbaasden zich over de zorgvuldig gerestaureerde details.

Pittoreske pareltjes

Architect Johannes van Reijendam combineerde florale motieven en vloeiende lijnen met elementen uit de chaletstijl. In de Hoornse binnenstad verschenen gevels in een mix van oranje- en geelgekleurde baksteen met asymmetrisch geplaatste houten balkonnetjes, dakkapellen en torentjes. Dat je ook zonder hoogstaande studie van monumentale waarde kon zijn, bewees architect Piet Snel. Zijn ontwerp aan de Kerkstraat 13-15 draagt in grote mate bij aan een pittoreske uitstraling van de binnenstad.

Woonhuis van architect Johannes van Reijendam

Mis geen boeiend verhaal over uw geliefde woonplaats en kijk hier voor de komende stadswandeling over 'De Slag op de Zuiderzee'.

Rechts: Ontwerp uit 1900 van architect Johannes van Reijendam.