Open Monumentendag Hoorn 2023   (11-09-2023)

Open Monumentendag Hoorn

Vrijdagavond 8 september werd in het lege Westfries Museum de Open Monumentendag van Hoorn geopend. In de marmeren zaal deed Joost Buchner, voorzitter van het comité Open Monumentendag Hoorn, de aftrap door nog eens het belang van onze monumenten te benadrukken. De opening stond in het teken van de komende restauratie en uitbreiding van het Westfries Museum. De kunstcollectie is inmiddels opgeborgen, het gebouw is helemaal leeg. Na de voorzitter vertelde Ad Geerdink, de directeur van het museum over de historie van de gebouwen die terug gaat tot het ontstaan van Hoorn. Vervolgens kwam de architect aan het woord om de toehoorders uit te leggen hoe de ingrijpende restauratie en uitbreiding gestalte gaat krijgen. Daarna mocht wethouder Axel Boomgaars in de tuin de Open Monumentendag Hoorn officieel openen.

Open Monumentendag Hoorn

Op zaterdag 9 september waren er in Hoorn, Blokker en Zwaag 29 prachtige monumenten gratis voor het publiek toegankelijk. Ondanks dat een zeer warme dag was werden de monumenten goed bezocht. Op de Slapershaven was voor het eerst een van de Bossuhuizen voor het publiek geopend. Daar was de Spaanse admiraal Bossu (Simon Laan) neergestreken om te verhalen over de smadelijke nederlaag die hij 1573 leed bij de Slag op de Zuiderzee.

Open Monumentendag Hoorn

Bouwmeester Bleijs kreeg ook veel aandacht, drie gidsen van Oud Hoorn verzorgden goed bezochte rondleidingen langs een aantal door Bleijs ontworpen panden en in de Cyriacus kerk hield historica Willeke Jeeninga een interessante voordracht over deze beroemde Hoornse architect.

Open Monumentendag HoornOud Hoorn en het comité Open Monumentendag Hoorn stonden elk met een goed bezochte stand op de Roode Steen naast de ingang van het Westfries Museum.

Open Monumentendag Hoorn

De uitgebreide brochures met daarin de pandbeschrijvingen vonden gretig aftrek.

Overal in de binnenstad waren bezoekers te zien die aandachtig de tekst bestudeerden. In de voormalige schutterszaal werden lezingen gegeven over de ontstaansgeschiedenis van de museumpanden.

Met medewerking van pandeigenaren, tientallen vrijwilligers van Oud Hoorn en medewerkers van de afdeling Erfgoed van de gemeente Hoorn werd de Open Monumentendag ook dit jaar weer een geslaagd evenement.