WIE KOMT HELPEN?   (02-10-2023)

In juni 2023 hebben we bericht dat het Westfries Archief de kroniek van Klaas van Voorst heeft laten scannen en deze via de link Westfries Archief - 0216 Collectie handschriften en losse archivalia (Westfries Archief) (nummers 181-185) beschikbaar is.

Even kort. De kroniek van Van Voorst ligt in vijf handgeschreven delen in het archief. Klaas die leefde van 1745 tot 1826, heeft de geschiedenis van de stad Hoorn beschreven vanaf 1630 tot aan zijn dood in 1826. Alledaagse en bijzondere gebeurtenissen, het weer, statistieken over begravenen, de pest en de roerige patriottentijd.

Zoals eerder gezegd: Zijn handschrift is keurig en aardig goed te lezen. Toch is er behoefte aan een transcriptie zodat het verhaal van Klaas voor iedereen toegankelijk wordt. Inmiddels hebben een medewerker van het archief, Marie-Anne Markey en Jaïr van Dijk met de moderne versie van een geavanceerd programma van de Leidse universiteit de scans gereed gemaakt en zijn deze klaar voor controle.

Het betekent dat we met een groep vrijwilligers de originele tekst en de transcriptie kunnen gaan vergelijken en waar nodig verbeteren. En let wel het zijn zo’n 1500 pagina’s; dus kunnen we heel wat hulp gebruiken. U kunt het werk thuis doen achter uw computer met de gebruikersvriendelijke software Transkribus.

Meldt u tijdig aan, dat wil zeggen vóór 19 oktober via werkgroepHHSM@oudhoorn.nl  ovv van kroniek Van Voorst.

Op maandag 23 oktober om 13.30 wordt een kennismakings- en instructiebijeenkomst gehouden in het Westfries Archief.

We streven ernaar om 1 december klaar te zijn en dan heel Hoorn te kunnen laten genieten van deze kroniek. Samen kunnen we daarvoor zorgen.

Rita Lodde-Tolenaar Werkgroep HHSM (tel 0229 275300)