Een duurzame binnenjas voor de Hoornse Oosterkerk   (09-07-2024)

Oosterkerk<br>Grote Oost

Het is een behoorlijk karwei om het gewelf van de Hoornse kerk aan het Grote Oost te isoleren. Een werk dat ook om zorgvuldigheid vraagt, want de isolatie moet dus tussen de spanten, via een smalle opening worden geplaatst. Hiervoor moeten een paar planken worden losgemaakt. Daarna gaat er een lijntje met een gewicht eraan achterlangs waar de isolatie aan vastgeklemd wordt en naar boven wordt getrokken.

Wit Wognum is bezig met het isoleren van de Oosterkerk. © Foto Mediahuis

HOORNHet is een klus op hoogte, maar de mannen van Wit Wognum zitten er wel droog. Binnenkort ook warm, want ze voorzien de Oosterkerk van een binnenjas

De planken zijn verwijderd om de isolatie tussen gewelf en zolder aan te brengen. © Foto Mediahuis

Het is een kostbaar project, maar het gaat straks ook wat opleveren. De meer dan 500 jaar oude monumentale kerk is groot en hoog en het kost nogal wat energie om die te verwarmen óf koel te houden tijdens een hittegolf. Bij het verwarmen van de kerk gaat veel energie verloren door tocht en vooral via het gewelf. Door een isolatielaag aan te brengen tussen het gewelf en de erboven gelegen zolder kan de wind straks nog wel door het dak waaien maar een stuk minder door de kerk.

Het is een behoorlijk karwei om het gewelf van de Oosterkerk te isoleren.  © Foto Mediahuis

De wind kan straks nog wel door het dak waaien, maar een stuk minder door de kerk

Er is ook veel denkwerk aan vooraf gegaan, want er hangen nogal wat eisen aan het isoleren van zo’n kerk. Zo moet de isolatie brandvertragend zijn, waterafstotend ook en bestand zijn tegen rot en schimmel om zo maar eens wat te noemen. Bovendien moet het materiaal ook eenvoudig te verwijderen zijn voor controle op boktor en houtworm.

Inspectieluiken

Monumentenwacht vraagt al een paar jaar om inspectieluiken in het gewelf om de voeten van de spanten te kunnen inspecteren op beestjes, schimmel en vocht. Nu er steigers staan om te kunnen isoleren, worden ook meteen de luiken gemaakt én worden de spantvoeten uit voorzorg preventief behandeld tegen beestjes.

Voor de mannen van Wit Wognum die de hele klus klaren, moet het geen straf zijn om in de kerk te werken. Zo hoog op de steigers hebben ze prachtig zicht op de vele details die het interieur rijk is en op de bijzondere glas-in-loodramen die het gebouw nog eens extra glans geven.

Lees ook:
De mannen van Wit Wognum hebben vanaf de steigers mooi zicht op het interieur van de kerk. © Foto Mediahuis

Als het isoleren van het gewelf is afgerond, komen er nog veel andere zaken aan de orde. Verduurzaming van de Oosterkerk is namelijk een project van jaren. Onderdeel daarvan is het verder isoleren van de kerk, maar ook kijken of het gebouw op een duurzamere manier verwarmd kan worden en misschien uiteindelijk wel via een andere energiebron.

Nieuwe beamers

Naast verduurzaming werkt de kerk ook aan modernisering. Monique Ansink, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Rabobank West-Friesland, heeft hiertoe de Oosterkerk recent verblijd met een bedrag van ruim 4.000 euro. Hiermee heeft de Huiskamer van Hoorn, zoals de kerk genoemd wordt, twee nieuwe beamers kunnen aanschaffen.

Penningmeester Dick Louwman (l) en voorzitter van de Oosterkerk Eddy Boom nemen de cheque in ontvangst van Monique Ansink van Rabobank West-Friesland. © Foto Oosterkerk

Die beamers worden gebruikt bij verschillende activiteiten in de kerk, waaronder bij lezingen en kerkdiensten maar ook bij concerten.

Overigens, tijdens de werkzaamheden is de Oosterkerk deze zomer op de woensdag en zaterdag open voor bezichtiging. Er is dan ook een kleine boekenmarkt.

Zomerconcerten

De Oosterkerk is deze zomer verschillende keren het decor voor gratis te bezoeken concerten. Op donderdag 11 juli verzorgen stadsorganist Mark Heerink, trompettist Wouter Hakhoff en slagwerker Glenn Liebaut om 20 uur een zomeravondconcert. Op woensdag 31 juli is er om 13 uur een lunchconcert door organiste Thea Riesebos en hoboïste Maud Sauer. Op zondag 18 augustus is om 15 uur het Chamber Ensemble Kyiv te gast in de kerk. www.oosterkerkhoorn.nl