Informatieblad verkoop orgel

"INFORMATIEBLAD", gemaakt in verband met de verkoop van het "VERMEULEN ORGEL". uit de Doopsgezinde Vermaning te SCHAGEN.

MEDEDELINGENBLAD VAN DE SAMENWERKENDE DOOPSGEZINDE GEMEENTEN  BARSINGERHORN/NOORD ZIJPE . ZUID ZIJPE . WIERINGERMEER/MEDEMBLIK. Aug. / Sep. 1978.

REDACTIE: H. Bus, SCHAGEN

Uit historisch oogpunt bezien is Barsingerhorn een der oudste Doopsgezinde nederzettingen in West Friesland, en meer dan 100 jaar reeds kwamen de lidmaten van Barsingerhorn, maar ook uit het op 5 KM. afstand liggende Schagen, voor de Ere -diensten bijeen in de Vermaning aan de Heereweg te Barsingerhorn.
Toen echter in 1976 de mogelijkheid zich aandiende om de leegstaande voormalige gereformeerde kerk aan de Cornelis Bokstraat te Schagen te betrekken, werd, mede op grond van het feit dat bijna 2/3 van het aantal leden in Schagen woonachtig was, besloten om de Vermaning van Barsingerhorn te verlaten en,samen met de zustergemeente Zijpe Zuid, domicilie te kiezen in Schagen. Bovendien werd toen besloten om het fraaie "Pieter Flaes orgel", opgesteld in de"Barghornse"Vermaning, te restaureren en dat het daarna een plaats moest krijgen in de nieuwe Vermaning te Schagen.
Inmiddels is het zover dat het "Vermaningsplan" in Schagen gerealiseerd is en dat het Flaes orgel, gerestaureerd en wel, zijn fraaie tonen in Schagen laat klinken. In genoemde voormalige gereformeerde kerk stond echter reeds een pijporgel opgesteld van het fabrikaat "VERMEULEN - Alkmaar", bouwjaar 1947. Het instrument is opgesteld in een nis in de muur van de kerkzaal en gemonteerd op een slede, zodat het in zijn geheel naar. buiten uitgeschoven kan worden.
Het principe van het orgel is "electro-pneumatisch", dat wil zeggen dat de tractuur door middel van electrische contacten tot stand wordt gebracht. De speeltafel is door middel van kabels op een afstand van ca 10 meter van het pijporgel te installeren. De windvoorziening geschiedt door middel van een electrische ventilator, die vanaf de speeltafel bediend kan worden.

DISPOSITIE:

Hoofdmanuaal Bovenmanuaal Vrij pedaal  Diversen
2 stemmen: 3 stemmen:  4 stemmen:  5 koppelingen
Bourdon 8' Kwintadeen 8' Bourdon 8' Tremulant
Prestant 4' Roerfluit 4' Prestant 4' 4 speelhulpen
Ruispijp 3 st Fluit 4'
Octaaf 2'

De speeltafel is uitgevoerd in blank-eiken met eveneens blank-eiken roldeksel en zitbank, terwijl de houtafwerking rond de manualen uitgevoerd is in mahonie.

Van het orgelfront is een recente kleurenfoto beschikbaar, waarop duidelijk te zien is op welke wijze het orgel in de Vermaning is ingebouwd. Na storting van F. 2,- op giro 54 14 29 ten name van, H - Bus - Schagen wordt de foto franco thuisgestuurd. Op giroformulier vermelden "foto Vermeulen' orgel"

GELEGENHEID VOOR BEKIJKEN BH BESPELEN. Op zaterdag 23 september 1978 van 9.30 - ca. 12.00 uur is er voor belangstellenden gelegenheid om het orgel te bekijken en te bespelen. Ook is er volop gelegenheid om het orgel te beluisteren want een organist is aanwezig om het orgel te bespelen als de belangstellenden willen luisteren in het kerkgebouw. In de tussenliggende pauzen wordt koffie geserveerd. Het juiste adres is Cornelis Bokstraat 1 te Schagen. Vanaf station Schagen slechts 5 minuten lopen. Recht tegenover het station Schagen begint de "Landbouwstraat", waarvan de eerste zijstraat rechts de Cornelis Bokstraat is. Aan het einde daarvan rechts staat de Doopsgezinde Vermaning. U wordt vriendelijk verzocht om uw komst even schriftelijk of telefonisch aan te kondigen. (zie adres en tel.nr. boven)

TENSLOTTE: Wij hebben ons best gedaan om u zo goed mogelijk te informeren over het orgel dat wij te koop aanbieden. Wenst u echter nadere of aanvullende gegevens zullen wij u die graag, mits dat in ons vermogen ligt, verstrekken. Graag zullen wij u, uiteraard vrijblijvend, op onze "kijkdag" verwelkomen.

De orgelcommissie D.G. voornoemd.