Bekijk of download de PDF versie (13.11 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2004 / 2   blz. 73

Oud Hoorn website-nieuws

Auteur: Zack, Frans

Sinds oktober 2001 heeft onze vereniging de beschikking over een eigen website. Na een bescheiden start is de site inmiddels uitgegroeid tot een waardevolle bron van informatie. Naast actuele zaken vindt men op de site ook alles over de diverse wandelingen. En dat niet alleen, ook scholen, bedrijven, kerken en kapellen worden uitvoerig beschreven. Sommige van deze rubrieken zijn nog beperkt van omvang maar er wordt regelmatig aan gewerkt om dit alles verder uit te bouwen.
Belangrijk is ook het overzicht van de diverse artikelen en boeken die in onze verenigingswinkel verkrijgbaar zijn. Zo krijgt men b.v. een volledige beschrijving van hetgeen door de ‘Publicatie-stichting Bas Baltus’ werd uitgebracht. Daarnaast wordt een overzicht, inclusief prijs, gegeven van de andere boeken, souvenirs en tijdschriften die in onze winkel verkrijgbaar zijn. Een rubriek met een duidelijke archieffunctie is die met de naam ‘Kwartaalblad’. Voor wie iets wil opzoeken of na wil kijken over hetgeen eerder in het blad werd gepubliceerd is dit de aangewezen rubriek.
Om de website in stand te kunnen houden heeft de vereniging de beschikking over een aantal vrijwilligers die zich met diverse zaken bezig houden. Deze internetwerkgroep kan echter waar het gaat om het technisch onderhoud van de website nog wel wat versterking gebruiken. Het is dan ook daarom dat u hieronder in dit blad een oproep aan mensen met kennis op dit gebied kunt vinden. Het adres van onze verenigingssite is www.verenigingoudhoorn.nl.

Lückens-site vernieuwd
In het verleden hebben wij al eens gewezen op de speciale Lückens-site die werd opgebouwd door Marry Moget, de in Den Haag wonende kleindochter van Gerard Lückens. Sinds enige tijd is deze site geheel vernieuwd en werden er tal van nieuwe elementen aan toegevoegd. Zo zijn er nu ook door Lückens vervaardigde tekeningen te zien die tot voor kort volkomen onbekend waren.
Gedurende zijn leven woonde Gerard Lückens aan de Ramen en was vanaf de oprichting in 1917 tot aan zijn overlijden in 1942 lid van het bestuur van onze vereniging. Van zijn hand was ook het in brons gegoten portret van de onbekende Liesje en Wim. Dit kunstwerk werd besproken in het kwartaalblad van maart 2003 en er is tot nu toe geen enkele reactie binnengekomen op de vraag: wie herkent deze kinderen. Wie deze portretjes en al de andere informatie en kunstwerken van Gerard Lückens wil bekijken kan dat doen op de site met de naam www.luckens.nl. Naast vele interessante links komt ook onze vereniging ruimschoots aan bod op deze site.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack