Bekijk of download de PDF versie (12.64 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2005 / 1   blz. 33

Drie jaar e-mailpost via info@verenigingoudhoorn.nl

Auteur: Hoogen, Diana van den

Vooral in de eerste helft van vorig jaar was een bepaalde trend waarneembaar in de post: kunst en kunstgeschiedenis. Een groot schilderij van J. Kamminga van de Hoofdtoren (zou verkocht moeten), een pastel van A.C. Bleijs (taxatie), een schilderij van vermoedelijk H. Verberk met een interieur van de Noorderkerk die helemaal geen Hoornse kerk voorstelde, dit verwijs ik naar het Westfries Museum. Een potentiële koper van een schilderij (aangeboden via internet) van de Mariatoren met Draafsingel werd voor een miskoop behoed: het was een fantasievoorstelling. Wie was Liedts en waarom is er een straat naar hem genoemd? Abraham Liedts was een Hoorns portretschilder, maar minder bekend dan Rotius. Typisch een vraag van scholieren, die met werkstukken bezig zijn voor CKV (Cultuur en Kunstzinnige Vorming). Een ander museum waarnaar ik regelmatig verwijs is het Museum van de Twintigste Eeuw. Daar zijn nu reproducties te koop van de Hoofdtoren in de winter en in de zomer, van een hedendaagse kunstenaar.

Hoorn en het buitenland

De laatste tijd is er nogal wat te doen over het bevorderen van het toerisme in of naar Hoorn. In februari, voor de start van het vaarseizoen van de chartervloot, kwam er een verzoek of de religieuze wandeling van onze website in het Duits vertaald kon worden en liefst ook nog voor studenten en scholieren uit Groot-Brittannië in het Engels, want die kunnen dan met subsidie vanwege het educatieve karakter met vakantie naar Hoorn en andere IJsselmeerhavens.
En wat te denken van geëmigreerde voorouders en je heet ‘Van Horn’ en je wilt per se het bouwjaar weten van de Hoofdtoren (1532). Stel je woont in Nieuw Zeeland en wilt volgend jaar op zoek naar je wortels (roots) want je voorouders hebben gewoond aan de ‘Sleepershaven in houses with pictures on it’. Dan komen toch meteen de Bossuhuizen in beeld? Ter voorbereiding van je trip naar Hoorn breng je een bezoek aan de website van Oud Hoorn!
Tot de activiteiten van de vereniging hoort ook de jaarlijkse ledenexcursie. Ik ontving vanuit Griekenland de vraag van een naamgenote of we ook ‘historische bezienswaardigheidsreizen naar het buitenland’ organiseren. Deze Diana is met een Griekse hotelier getrouwd en kon ook wel rondleidingen organiseren, maar dan naar echte klassieke bouwstijlen.

Gedrukte media

Iemand in den lande was in het bezit van twee kartonnen kokertjes met daarin slierten diastroken op formaat kleinbeeld uit de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw, dus zwart-wit foto's gemaakt door een professioneel instituut. Of Oud Hoorn die wilde hebben? Een professioneel fotolaboratorium heeft de beelden gedigitaliseerd en tot onze grote verbazing en prettige verrassing bleken de stroken geen standaard hoeveelheid beeldjes van 30 stuks te bevatten, maar bijna 2x zoveel.
Er zitten zeker opnames tussen die voor publicatie in het Kwartaalblad geschikt zijn en een selectie uit het bestand komt misschien in de Oud Hoorn beeldcollectie op de website. Die beeldcollectie is sinds vorige maand op de voorpagina van de site geplaatst, de link naar Geschiedenisbank-nh onder de foto van het Oost-Indisch Pakhuis. Al bladerend door het Stadsherstelboek of door de Oud Hoorn-beeldcollectie voelen wij ons altijd, en de bezoeker van buiten voelt zich even thuis in Hoorn.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack