Bekijk of download de PDF versie (10.18 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2008 / 3   blz. 91 - 98

Villa Alewijn in volle glorie hersteld

Auteur: Langen, Boudewijn van

Het Grote Oost in Hoorn telt tal van fraaie, monumentale panden. Eén daar van is Villa Alewijn op nummer 26. Het bouwwerk dateert van vóór 1723 maar hier is verder weinig over bekend. De vroegste vermelding van het pand dateert van 6 juni 1723. Het betreft een proces-verbaal van overeenkomst tussen de heer Joan Schagen en Franz Sijmonsz. In 1804 komt het pand in handen van Frederick Alewijn de Jonge. Mr. Pieter Opperdoes Alewijn erft in 1844 het pand Grote Oost 26 van zijn ouders. In de periode dat het in zijn bezit is vinden tal van verbouwingen plaats. Na het overlijden van Jhr. Pieter Opperdoes Alewijn komt het pand in handen van de Staat der Nederlanden. En wordt het kantoor voor het Kadaster. In 1991 betrekt de Stichting Beeldende Kunst het pand en blijft daar tot 2005. In dat jaar koopt de huidige eigenaar het pand en dit is tevens het moment van aanvang voor een gigantisch restauratie-plan. Boudewijn van Langen geeft een deskundige beschrijving van deze omvangrijke operatie.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack