Bekijk of download de PDF versie (2.61 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2010 / 2   blz. 67

Bij de voorplaat

De geschiedenis van de Hoornse kaasmarkt gaat zeker terug tot 1609. In dat jaar werd de door Hendrick de Keyser ontworpen Waag in gebruik genomen. De Waag was zéér succesvol want in de 17e eeuw werd er gemiddeld per dag 125.000 kg. kaas gewogen en verhandeld. In een topjaar als 1916 werd er maar liefst 4.393.737 kg. kaas aangevoerd en verhandeld. Met de komst van de grote zuivelfabrieken kwam een einde aan het verhandelen van kaas via de Waag. Voor de boeren was het niet meer lonend om zelf kaas te maken want tegen deze fabrieken kon men het niet opnemen. Hierdoor kwam ook een einde aan de jarenlange kaasmarkt-traditie in Hoorn. In 1947 heeft men nog een poging ondernomen om de traditie weer op te krikken. De aanvoer van kaas bedroeg echter slechts een schamele 638 kg.
Enige jaren geleden werd de kaasmarkt nieuw leven in geblazen als toeristische attractie. Alles compleet met dragers, zetters, boeren, handelaren, keurmeesters en kaasmeisjes. Alles onder de bezielende leiding van kaasvader Jaap Wiggers. De foto op de voorpagina geeft een beeld van het handelen tijdens de kaasmarkt.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack