Bekijk of download de PDF versie (3.75 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2011 / 2   blz. 82 - 89

Over de Batavia van Hadrianus Junius Hornanus Medicus

Auteur: Glas, Nico de

De Batavia van Hadrianus Junius Hornanus, geschreven in de jaren 1566-1570 is een boek over Holland en de Hollandse identiteit. Na de verschijning van dit boek in 1588 werd de naam Batavia eenvoudig een synoniem voor Holland. Beide namen hebben intussen al een hele geschiedenis. Voor buitenlanders is Holland nu identiek met het huidige Nederland, wat Junius heel vreemd gevonden zou hebben, want dat Nederland kende hij niet. Zijn boek gaat uitsluitend over het oude graafschap Holland, tussen Vlieland en de Maas dat vanouds vagelijk bekend was als een afgelegen en grotendeels onbewoonbaar landje vol moerassen en rivieren, alleen bereikbaar over het water, met weinig geschiedenis, en waarvan de bewoners de reputatie hadden van domheid. Zo begint een artikel van de hand van Nico de Glas dat een uitvoerige beschrijving geeft van het boek van de hand van Junius.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack