Bekijk of download de PDF versie (3.75 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2011 / 2   blz. 102 - 103

Loodcirkels en hartvormen in Hoorn

Auteur: Meijers, P.C.

In de binnenstad van Hoorn zijn veel dakkapellen op historische panden versierd (geweest) met cirkelvormen. Bij een recente opname door Bureau Erfgoed van de gemeente Hoorn bleek het aantal cirkelversieringen schrikbarend laag te zijn geworden terwijl historische foto’s nog een breed gebruik laten zien. Tijd dus om aandacht te geven aan dit fenomeen.
P. C. Meijers van het Bureau Erfgoed van de gemeente Hoorn geeft in het artikel uitleg over het gebruik van zink en lood bij het waterdicht bekleden van dakkapellen. Daarbij werd ook gebuik gemaakt van trotseerloodjes die tevens een soort visitekaartje van de loodgieter vormen.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack