Bekijk of download de PDF versie (2.67 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2011 / 4   blz. 178 - 179

Een Bosboom in Schotland

Auteur: Biegstraaten, Jos

In nummer 3 van de 33e jaargang van het kwartaalblad deed Jos Biegstraaten verslag van een zoekactie naar een litho die in het bezit was van Vincent van Gogh. Het ging om een afbeelding van de Armenkerk, die in de recente uitgave van de brieven van Van Gogh ten onrechte was voorzien van het bijschrift “Godsdienstoefening in een dorpskerk”. In zijn artikel beschreef Biegstraaten niet alleen veel ander werk van Bosboom dat betrekking had op Hoorn, maar ook de vondst die hij deed in het depot van het Stedelijk Museum te Amsterdam. Vanuit Schotland kreeg Biegstraaten een reactie met daarbij een afbeelding van een schilderij. Dit schilderij is afgezien van enkele details vrijwel een kopie van het werk van Bosboom dat Biegstraten in Amsterdam ontdekte. De lezer kan zelf oordelen daar beide kunstwerken bij het verhaal werden afgebeeld.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack