Bekijk of download de PDF versie (13.11 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2004 / 2   blz. 94

Prikkels 6

Auteur: Saaltink, Henk

Het onderstaande verhaal verscheen reeds gedeeltelijk eerder in het kwartaalblad. Het grote aantal nieuwe lezers rechtvaardigde een tweede publikatie.
Allerwegen in de stad doet men moeite Hoorn weer het uiterlijk van voor 150 jaar te geven. Het is een reconstructie van de ijzertijd. Maar elke archeoloog kan u vertellen, dat dat geen begerenswaardig doel zou moeten zijn. Overal schieten de gietijzeren lantaarnpalen uit de grond bekroond door een soort bus met glazen wanden en piramidevormig dak eindigend in een eikel. Uit de bus straalt een licht met de sterkte van een vuurtoren bij de haven van Ijmuiden. Slaapkamerverlichting is bij een dergelijke feestverlichting niet meer nodig, zelfs met gesloten gordijnen lukt het moeiteloos 's nachts de weg naar het toilet te vinden. Komt men echter 's avonds na schouwburg- of concertbezoek of de wekelijkse bridgeavond naar huis dan kost het enige moeite in de inktzwarte schaduw van buurmans geparkeerde automobiel het sleutelgat te vinden. Een wandeling over het trottoir kan onder dergelijke omstandigheden tot levensgevaarlijke toestanden leiden als men behalve voor de bovengenoemde lantaarnpalen achtereenvolgens moet uitwijken voor rondsluipende katten, geparkeerde fietsen, honden-en kattenpoep, natuurstenen paaltjes vooral op de Italiaanse Zeedijk, miniatuurtuintjes, artistieke natuurijzeren banken, kuilen, palen met de meest uiteenlopende aanwijzingen voor het al of niet passerende verkeer.
Bovendien heeft het trottoir op sommige plaatsen de onverklaarbare neiging zich in verticale richting omhoog te bewegen, speciaal op het West, waar naar men zegt, zich het hoogste punt van de stad bevindt. Dat gevoegd bij het alles verblindende schijnsel dat van de voeten van het Westfries Museum omhoog straalt, maakt de doorgang voor de argeloze voorbijganger over het voornaamste Hoornse plein zeer moeilijk. Een gewone voorbijganger krijgt dan moordzuchtige gevoelens en hij denkt aan het volgende liedje uit de Franse Revolutie:

Ah! Ĉa ira (3x)
Les aristocrats à la lanterne, (2x)
Ah! Ĉa ira (3x)
Les aristocrates on les pendra
Et quand on les pendra
Et quand on les aura tous pendus
On leur fichera la pelle au c...

O! Dat zal wel gaan
Aan de lantaarn met de aristocraten
O! Dat zal wel gaan
De aristocraten, die zullen we hangen
En wanneer we ze allen zullen hebben gehangen
Dan zullen we hun een schop in hun g...t steken

De juiste invulling wordt aan de fantasie van de betreffende voorbijganger overgelaten.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack