Bekijk of download de PDF versie (7.09 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2013 / 4   blz. 172 - 177

Fabrieken aan het Keern

Auteur: Wiggelaar, Wil

Enige tijd geleden kreeg Wil Wiggelaar een foto in handen die een beeld geeft van de tabak- en sigarenfabriek van de fa. Johan Smit en zonen. Deze fabriek moest gevestigd zijn geweest aan het Keern, ter hoogte van het huidige BP-benzinestation. Voor Wil was de vondst van deze foto aanleiding zich nader te verdiepen in zowel de historie van de fabriek als ook wat zich verder heeft afgespeeld op deze plaats. Zo werd o.a. door haar ontdekt dat hier ook een sigarenkistenfabriek actief is geweest. En ook een exportslachterij annex worstfabriek. Uit de recente historie is bekend dat Dirk Huysen hier zijn Hoornse Motorenhandel vestigde. Het benzinestion dat oorspronkelijk onder de naam HOBI door Piet Peetoom werd opgezet bestaat nog steeds. Herkenbare foto’s illustreren de beschrijving van dit tot nu toe onbekende stukje Hoorn.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack