Bekijk of download de PDF versie (5.05 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2015 / 4   blz. 160 - 164

Belgische vluchtelingen in Hoorn 1914

Auteur: Ottens, Egbert

In het licht van de huidige toestroom van vluchtelingen uit o.a. Syrië vertelt Ottens het verhaal van de ruim één miljoen Belgen, die na weken van afschuwelijke bombardementen op burgerdoelen in 1914 naar Nederland kwamen. De reacties in West-Friesland naar aanleiding van verschillen van inzicht over de opvang en de nadruk op de verschillen in godsdienst en karakter doen sterk denken aan onze eigen tijd. Verder verhaalt Ottens over de opvang in Hoorn en Zwaag en de indruk die de berooide vluchtelingen maakten op de bevolking. Overleg tussen de Belgische regering en de Duitse bezetter leidde ertoe dat de meeste vluchtelingen al weer vrij snel terug naar huis konden keren, waarna de Duitsers een hek met onder stroom gezet prikkeldraad aanlegden langs de gehele grens tussen Nederland en België.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack