Bekijk of download de PDF versie (5.42 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2016 / 2   blz. 73 - 77

Het Sterrenlied van Hoornaar Le Canu

Auteur: Vlaar, Harry

Robbert Robbertsz Le Canu (eb. 1563 in Amersfoort) was zeeman en later schoolmeester in Amsterdam. Met zijn kennis van zeevaartnavigatie slaagde hij erin een zeevaartschool op te richten in een snelgroeiende markt aan het einde van de 16de eeuw. Na zijn verbanning uit Amsterdam om godsdienstige redenen kwam hij met behulp van de Hoornse koopman Liorne in Hoorn terecht, waar hij opnieuw een zeevaartschool oprichtte. Zeevaarders vonden het lastig om met de gegevens uit hun tabellenboekje, de tekeningen van de sterrenbeelden en hun meetinstrumenten bij slecht weer de koers te bepalen. Le Canu ‘vertaalde’ de gegevens over de sterren naar liederen met de melodie van een door iedereen gekende psalm. Vooral bij reizen naar het zuiden bewezen deze liederen hun dienst, maar grotere vertrouwdheid met de route door de toenemende handelsvaart en betere instrumenten maakten ze eigenlijk al snel overbodig.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack