Bekijk of download de PDF versie (5.12 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2017 / 2   blz. 75 - 80

Grutte Pier, gesel van West-Friesland

Auteur: Ottens, Egbert

500 jaar geleden rukten de Friezen onder leiding van Grote Pier met hun vloot op tegen de Hollanders. De vrijheidslievende Friezen moesten niets hebben van lui die samenspanden met de Oostenrijkers, de Bourgondiërs en de Hollanders om de Friezen te onderwerpen. Samen met de hertog van Gelder en zijn Saksische troepen kwamen zij wraak nemen voor de plundering door Saksische huurlingen van de boerderij van Pier Gerlofs Donia in Kimswerd. Een uiterst verwarrende tijd met vele legers die uit huurlingen bestonden en meestal hun eigen soldij moesten zien binnen te halen! Vandaar de wraakacties van de Friezen en de plundering van Medemblik en Alkmaar in 1515. Hoorn bleef gespaard omdat inname van de goed verdedigbare stad waarschijnlijk te veel tijd zou gaan vereisen en daarmee het effect van de plundertocht in West-Friesland zou hebben bemoeilijkt.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack